Hans Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Hej! Jag är sugen på att skaffa en till skärm för att underlätta redigering. Min fråga är om det är dumt att skaffa denna: http://www.computercity.se/products/product.aspx?ID=1448030, dvs Asus VW195S. Det är den billigaste widescreen-skärm jag hittat, då ekonomin inte räcker särskilt långt nu. Jag behöver verkligen inte någon superduperskärm, utan vill enbart ha en extern monitor till video. Jag filmar med en Canon HV30 och redigerar i Premiere Pro CS4. Om ni har tips, kommentarer, ideér så svara gärna! Mvh Hans 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Extern skärm... alltså inte som datorskärm??? Vad klipper du och hur ska du ansluta den om den ska vara en "extern" monitor till video? /Max 0 Citera
Hans Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Enda syftet kommer ju egentligen att vara att använda den som en skärm/monitor för att se video på i premiere samtidigt som man redigerar. När inte premiere är på kan man ju använda monitorn som "ett förlängt windows". Jag kopplar den till mitt grafikkort, ett geforce 7900, som har stöd för dubbla skärmar, så det är vanlig monitorsladd (+ ev adapter, http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1839/rear-io.jpg) som används. Jag hade för nått år sedan en stor gammal crt-monitor för samma syfte, men den tog för stor plats så den åkte ut. Inställningarna för skärmen görs ju inne i själva premiere. Då jag åker med ett band runt om i sverige och filmar iband så är det "dokumentära" bilder samt konsertmaterial som klipps. Tack! Hans 0 Citera
Max_H Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Tja... du får en mer exakt bild på ex bra NEC/Eizo skärm, eller ännu bättre om du går via firewire > kamera > monitor. Men Premieres overlaybild har ingen färgkalibrering i alla fall, så jag tror säkert det funkar hyfsat. /Max 0 Citera
megawatti Postad 29 mars 2009 Postad 29 mars 2009 Tja... du får en mer exakt bild på ex bra NEC/Eizo skärm, eller ännu bättre om du går via firewire > kamera > monitor. Men Premieres overlaybild har ingen färgkalibrering i alla fall, så jag tror säkert det funkar hyfsat. /Max Måste fråga detta.. Brukar använda min laptop som consept-skärm när jag sitter i typ Zbrush. Dock har datorn ingen firewire, bara Usb / Nätverk. Bör de på något sätt gå att få upp bilderna på denna skärm? Har du koll på något sätt? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.