Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej på er!

Håller på att sammanställa ett bröllop i Encore 2.0, har gjort en meny i Photoshop och där lagt in så att texten blir till länkar automatiskt i Encore, ni vet "(+)Starta Filmen", allt funkar bra inkl länkarna men det finns ingen markering på vald länk. Spelar jag upp den i datorn så ändras ju muspilen till en hand när man lägger den över länken så man förstår att det går att klicka på den, men när jag spelar upp den i en dvd så får jag räkna mig fram till vilken länk jag kommer trycka på, finns ingen markering som visar vart markören står.

Jag har hittat "Properties" för länken i Encore, och "type" är markerad som "normal", raden under där det står "highlight" så går det inte att välja något.....:q

Någon som har en idé vad jag gör för fel?

Postad
Någon som har en idé vad jag gör för fel?

Det låter som att du inte skapde ett lager som heter (=1) Highlight i Photoshop. Jag brukar använda Marquee Tool för att göra highlights i Photoshop. Lagret (=1) Highlight skall ligga i samma Layer Set som din knapp ligger i. Du kan använda tre olika highlights/knapp.

Det finns en liten ruta på Layers panel i Encore som man kan göra om text till en knapp och då skapas highlights automatiskt. Då blir det dock över hela texten vilket jag personligen vill undvika. Det är därför jag gör dom i Photoshop med Marquee Tool.

Postad
Det låter som att du inte skapde ett lager som heter (=1) Highlight i Photoshop. Jag brukar använda Marquee Tool för att göra highlights i Photoshop. Lagret (=1) Highlight skall ligga i samma Layer Set som din knapp ligger i. Du kan använda tre olika highlights/knapp.

Det finns en liten ruta på Layers panel i Encore som man kan göra om text till en knapp och då skapas highlights automatiskt. Då blir det dock över hela texten vilket jag personligen vill undvika. Det är därför jag gör dom i Photoshop med Marquee Tool.

Tack, du hade rätt, nu får jag det markerat. Kan jag på något sätt styra färgen på markeringen, valde blå på layer men den blir orange i Encore (orginaltexten är gul). Jag är dålig på Photoshop, hur gör du med Marquee Tool? En fråga till, jag har lagt till en menylåt (mp3), den spelas väldigt högt jämnfört med själva filmen, kan man styra ljudnivån i Encore på "menylåten"?

Postad
Kan jag på något sätt styra färgen på markeringen, valde blå på layer men den blir orange i Encore (orginaltexten är gul).

Ja, markera menyn och gå till Menu > Edit Menu Color Set och ändra Color Set från Automatic till Menu Default. Ändra färger som du vill. Använd Preview för att se dina ändringar på en gång utan att behöva spara och öppna hela tiden för att se ändringar.

hur gör du med Marquee Tool?

Jag klickar med musen i bilden och gör en lämplig form, tex rektangulär som ligger under ordet jag vill highlighta. Släpp musen och tryck Ctrl+Enter (eller var det Ctrl+Backspace) för att fylla med den färg du har valt. För det mesta gör jag två små rektanglar. En ligger före ordet och en ligger efter ordet, tex:

- SPELA FILMEN -

Det ser effektfullt ut när man har flera knappar och man navigerar med fjärrkontrollen. :)

jag har lagt till en menylåt (mp3), den spelas väldigt högt jämnfört med själva filmen, kan man styra ljudnivån i Encore på "menylåten"?

Nej, redigera ljudnivåer får man göra innan man hoppar in i Encore. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...