peterfilm.se Postad 18 mars 2009 Postad 18 mars 2009 Tjenix. sitter och redigerar en film. När jag provbränner projektet på DVD och testar på mina TV (en 28-tums 4:3 bildrör från 1996, en widescreen bildrör 16:9 från 2003) så är färgerna kanon. Likaså på min bildskärm vid redigering. (dock är färgerna lite starkare på datorn än på TV:na..) MEN. Jag testade att kolla på grannens Nya 42 tums LCD, och fan i helsike vad skit det blev. PÅ TOK för mycket färg (och ännu mer rött) plus obehaglig kontrast (vitt blev ofta utbränt). Helt olika mina TV och data skärm. Skall iväg och testa på en ny LCD ikväll, men om den också visar mer färg... vad gör jag då??? Har nya plasma/LCD TVs generellt så mycket mer färg än gamla tvs...? 0 Citera
Max_H Postad 18 mars 2009 Postad 18 mars 2009 Detta ÄR helt klart ett problem, men oftast har ju "folk" tv:n inställd på "original-ur-kartong" inställningen med hur mycket färg som helst. Kör ut lite färgbalk på DVD:n också. Ta med kameran och dra upp en färgbalk från den också. Gör jag reklamfilm brukar jag kolla på dataskärmen, CRT:n (via SDI), Plasman (via S-Video) och slutligen på grannens LCD... /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 18 mars 2009 Författare Postad 18 mars 2009 alltså color-bars (skall jag använda mig utav premieres color-bar)?? sånt här är ju så tråkigit, då man drar ner färgerna, så blir ju filmen helt jäkla grå på min (och mångas) rörbilds tv... shit. Standard, standard, standard. Är det liknande för en blockbuster Bond film??? Man tänker ju aldrig på att den är grå eller så i min tv, och mycket mer färg på grannens... eller tänker man aldrig på det ... för att man inte redigerat filmen under 3 månader... och vet exakt hur man vill att det skall se ut??? P 0 Citera
Max_H Postad 18 mars 2009 Postad 18 mars 2009 Tja... till viss del är det samma. Jag genomled lite Melodifestival med dottern och det ser bitvis extremt illa ut - framförallt i hudtoner och annat... (jag skyller ALLT på Comhem iofs) /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.