Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

De funkar bra.

Om du skulle vilja använda en annan mikrofon så kan man köpa ett paket med mottagare plus sändare som man sätter i botten av en vanlig handmic med XLR.

Finns även ett prisvärt paket med mottagare, mygga med sändare plus en "XLR-sändare" till handmic. Jag har mycket goda erfarenheter av AKG D230 handmic.

/KN

Postad
De funkar bra.

Om du skulle vilja använda en annan mikrofon så kan man köpa ett paket med mottagare plus sändare som man sätter i botten av en vanlig handmic med XLR.

Finns även ett prisvärt paket med mottagare, mygga med sändare plus en "XLR-sändare" till handmic. Jag har mycket goda erfarenheter av AKG D230 handmic.

/KN

Det blir nästan 4000:- dyrare med det paketet(inklusive AKG D230), frågan är om AKG D230 är så mycket bättre än den medföljande Sennheiser mikrofonen?

Förvisso får man ju en även en mygga i det paketet du tippsade om och den kan ju komma nytta den med.

XLR sändaren kan ju användas om man i framtiden kper fler mikrofoner så visst låter det som ett bra paket.

//Photographer

Postad

Du kan också köpa en billig trådbunden mygga och koppla den till sändaren om du vill via en 3,5mm ---> XLR adapter. Med den inbyggda i handmicken är man låst.

Men hela EVO serien är väldigt bra för sitt pris. Det enda jag saknar är en mottagare med två kanaler. Kanske kommer i framtiden...

/KN

Postad
Du kan också köpa en billig trådbunden mygga och koppla den till sändaren om du vill via en 3,5mm ---> XLR adapter. Med den inbyggda i handmicken är man låst.

Men hela EVO serien är väldigt bra för sitt pris. Det enda jag saknar är en mottagare med två kanaler. Kanske kommer i framtiden...

/KN

Det var ju smidigt att man kan ansluta en 3,5mm med hjälp av en adapter och på det viset få tillgång till två myggor, men tråkigt som du sa att motagaren inte har två kanaler :-(

Funderade själv på hur det låg till med den saken , men nu fick jag ju svar på den frågan.

Vad händer om man sätter båda sändarna på samma kanal då? klarar mottagaren av att ta emot signalerna då eller är det endast en som gäller.

Man skall väl inte behöva ha en motagare per mygga om man har fler ?

//Photographer

Postad

Det är begränsningen hos de billiga sennheiser systemen.

Går du på de dyrare så finns det flerkanaliga mottagare.

Personligen skulle jag vilja ha en mottagare med två kanaler och två myggor (Höger o vänster kanal). Som det är idag får man köpa två system och det blir väldigt bökigt att fästa många mottagare på kameran...

Samson har ett billigt system med mottagare och sändare för handmic som funkar väldigt bra på normalkorta avstånd. 3500 kr. Det är AM1 och AX1 du behöver. Inte sennheiser byggkvalitet men billigt och välljudande.

Kan bli problem om det är flera som kör samma system på samma plats som vit tex sportevenemang.

/KN

Postad
Det är begränsningen hos de billiga sennheiser systemen.

Går du på de dyrare så finns det flerkanaliga mottagare.

Personligen skulle jag vilja ha en mottagare med två kanaler och två myggor (Höger o vänster kanal). Som det är idag får man köpa två system och det blir väldigt bökigt att fästa många mottagare på kameran...

Samson har ett billigt system med mottagare och sändare för handmic som funkar väldigt bra på normalkorta avstånd. 3500 kr. Det är AM1 och AX1 du behöver. Inte sennheiser byggkvalitet men billigt och välljudande.

Kan bli problem om det är flera som kör samma system på samma plats som vit tex sportevenemang.

/KN

Ja en mygga per kanal hadde ju varit att föredra, men funderar fortfarande om det inte går att köra fler mikrofoner på samma kanal och endast använda en mottagare, vad jag förstår kan man välja mellan loika "sändnings kanaler" tex A,B osv om man då kör båda mikrofonerna på A så skulle det väl fungera mottagaren kan ju inte veta varifrån signalen kommer .

//Photographer

Postad
Ja en mygga per kanal hadde ju varit att föredra, men funderar fortfarande om det inte går att köra fler mikrofoner på samma kanal och endast använda en mottagare, vad jag förstår kan man välja mellan loika "sändnings kanaler" tex A,B osv om man då kör båda mikrofonerna på A så skulle det väl fungera mottagaren kan ju inte veta varifrån signalen kommer .

//Photographer

Jag tror den är för smart för det. Allt för att slippa störningar från andra system. Sen blir det nog svårt med nivåerna men det kan ju vara värt att prova.

/KN

Postad
Jag tror den är för smart för det. Allt för att slippa störningar från andra system. Sen blir det nog svårt med nivåerna men det kan ju vara värt att prova.

/KN

Ja det har du ju rätt i att det kan bli problem med nivåerna .

Ingen som testat köra två sändare mot en mottagare ?

//Photographer

Postad

Tror inte ni/vi behöver oroa oss över frekvenserna. I allafall inte när det gäller att kanske få lagens armar efter sig. Är ju aldrig nån som säger till nu att man kommer sända på vissa frekvenser. Däremot kanske vi lättare får störningar om annat jox ligger i samma band. Vi kommer knappast störa dom med våra pyttesändare...vi är glada om vi tar emot en ren signal själva typ ;)

Postad
Tror inte ni/vi behöver oroa oss över frekvenserna. I allafall inte när det gäller att kanske få lagens armar efter sig. Är ju aldrig nån som säger till nu att man kommer sända på vissa frekvenser. Däremot kanske vi lättare får störningar om annat jox ligger i samma band. Vi kommer knappast störa dom med våra pyttesändare...vi är glada om vi tar emot en ren signal själva typ ;)

He he precis så tänkte jag när jag beställde min Sennheiser EW 135-P G2 ;-)

Det står på Sennheisers hemsida angående tv sändare och att man skall eftersträva ett avstånd på sevty five miles , gjorde ett försök att convertera det på nätet och fick då fram ca 120 kilometer , kanske såg jag fel och det var 12 km ;-)

Dessvärre så fanns inte Sennheiser micken i butiken som utlovat på grund av nått hm misstag så jag fick nöjja mig med en Röde NTG1 vilken verkar fungera bra men nu har man ju bara en kanal i stället för två med den inbyggda.

Testade att ökra med den interna och externa samtidigt och det gick ju bra MEN handljud från kamerahuset spred sig till den interna , inte så kul.

Hur gör ni andra kör ni måhända med två shotguns eller en extern stereo mikrofon ?

//Photographer

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...