Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är som sagt en 15:åring med hyffsat normal ungdomsröst eller vad man nu ska säga:D

Vi tänkte gå igenom lite tester inför en film och haken just nu är att vi behöver en vuxen mans röst. Asså även fast man kommit över målbrottet och har mörkare röst så låter man knappast som en 30:åring. Så det är haken.

Så grejen är alltså att vi ska spela in en dialog när jag pratar och sen vill vi göra om min röst

till en röst som mer liknar en vuxen mans röst. Så frågan är vilka program tycker ni vi ska användda för att få det att fungera?:)

För det går inte bara att pitcha om ljudet till mörkare för då låter det bara som man är drogad elelr pratar i slowmotion hehe:D

Så om ni vet nått program som är gjort för ljust det ändamålet elelr som har dessa funktioner så säg gärna till;)

/MVH Patrik

Postad

Kort svar, det kan du förmodligen inte alls tyvärr.

Det enda man skulle kunna göra är att pitcha ner nån halvton, men så fort man tar mer så låter det extremt onaturligt.

Sen bör ni tänka på att, även om ni loopar om dialogen med en betydligt äldre röst, så kommer det se väldigt skumt ut att höra en sån från någon som så uppenbart är i tonåren ;-)

• 2 veckor senare...
Postad

Ta en titt på Melodyne, Antares Autotune eller Waves Tune. Melodyne finns som standalone och alla finns som VST, (vad jag vet) Här kan du manipulera rösten genom att ändra formanter, amplitud och tonhöjd ofta upp till + - 1 oktav utan att det låter crap. Kan funka för att få lite bättre "manlighet" i rösten :)

I övrigt håller jag med föregående talare om matchning mellan bild och ljud

Postad
Ta en titt på Melodyne, Antares Autotune eller Waves Tune.

okej okej...men i vilket program kan man använda sig av dessa funktioner?:) Vilket syftade du på MrFusion?:)

Postad
Autotuners är väl ungefär det sämsta tänkbara för sånt här.

En pitchshifter, gärna formant-shifter, kan rätt använd få rösten att både bli djupare & fjolligare, vad man nu vill ha, men tonläget MÅSTE följa naturligt tal.

Hehe, vad menar du med talet måste följa samma tonläge?..MVH en som fick IG i musik haha:D

Postad

Att en autotune oftast får rösten att låta extremt monoton & entonig, kort sagt nåt grymt onaturlig.

En autotuner är till för att se till att folk sjunger rena toner, inte pitcha tal.

Det GÅR att programmera en autotuner att låta naturlig...men det är lite som att bygga en bil från scratch för att åka till affären runt hörnet för att handla.

Postad

Vad Christian menar är alltså att du går över ån efter vatten, fråga din farsa om han vill krypa in i klädgarderoben och eftersynka lite repliker istället :) Det går fortare, och kommer låta bättre.

• 2 veckor senare...
Postad

Det kan vara mer meck med detta än vad det ger i slutändan. Framför allt dyrt att köpa programvaror och pluggar. Fråga farsan eller det kanske t.o.m finns någon på forumet som vill leka Voice over skådis gratis för träningen skull.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...