superD Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 hej, jag har bestämt mig för att investera i en ny kamera och kommit fram till att canon xh a1, verkar vara en riktigt bra kamera för pengarna, men det jag undrar är om nån vet vad som skiljer mellan a1:an och den nyare modellen a1s, för det är ju trots allt rätt stor prisskillnad. nästa fundering är om man vågar köpa en begagnad,hur mycket slits dem egentligen? sen är jag även intresserad av tips på andra modeller om nån anser att det finns likvärdiga och mer prisvärda än ovan nämnda. 0 Citera
High1ander Postad 15 mars 2009 Postad 15 mars 2009 http://news.cnet.com/8301-17938_105-10083124-1.html Beror pa vad du ska filma, om det ar event och snabba grejer sa ar den nyare helt klart lite battre da man mestadels bara fixat saker sa det gar snabbare och sakrare typ. Annars om det ar filmer sa skulle jag skaffa den aldre for forbattringar med bild gain och ljud kanaler skiter jag i da jag inte anvander gain om jag filmar pga. lampor (men det kan man inte direkt valja nar man kora events och sant). Sen skulle jag inte spela in pa interna micen vilket den nya tillater samtidgt med XLR... Hur de slits beror pa, hellre kopa fran en person som anvant den val men bara ratt samma sorts band an folk som anvant den lite med mixat hit och dit med band. 0 Citera
superD Postad 15 mars 2009 Författare Postad 15 mars 2009 ok, jag kommer mest att filma events och snabba saker, så möjligeheten att komplettera med extra ljus är rätt begränsad, men menar du att den tidigare modellen är dålig när det gäller att filma under lite sämre ljusförhållanden, eller är båda bra, fast den nya har blivit ännu lite bättre? 0 Citera
Pehrbau Postad 15 mars 2009 Postad 15 mars 2009 Om du skall filma "snabba" saker i HD bör du välja någon kamera med en annan typ av kompression än vad som används på band. Jag tror att du skall välja en kamera med t ex halvledareminne. På band används fasta intervall mellan referensrutorna, som gör att de mellanliggande bilderna kan bli för få för god återgivning vid uppackningen. Med snabba saker menar jag riktigt snabba saker och också där ändringen från bild till bild omfattar en stor del av bildrutan. T ex en snabb panorering, vilket även i vanliga fall är tveksamt. 0 Citera
superD Postad 15 mars 2009 Författare Postad 15 mars 2009 ok, men jag är rätt inbiten minidv användare, jag tycker inte att det finns nåt bättre alternativ för lång och säker lagring i "rimlig prisklass", men vad skulle du rekomendera för kamera, om jag skulle satsa på nåt annat alternativ? 0 Citera
High1ander Postad 15 mars 2009 Postad 15 mars 2009 ok, men jag är rätt inbiten minidv användare, jag tycker inte att det finns nåt bättre alternativ för lång och säker lagring i "rimlig prisklass", men vad skulle du rekomendera för kamera, om jag skulle satsa på nåt annat alternativ? MiniDV har mindre problem an HDV, HDV kor pa Long GOP pa 15 frames eller 24. Men jag tycker du faktiskt ska skita i det, Canon AH1 har varit stor senaste 2 aren bland dokumentarfilmare och indie-filmare. Bara Panasonic 150, 170, 200 som inte har GOP, men 150 ska dock vara komprimerad men helt OK anda. De kostar runt 3X XXX, 45 000 och 49 000. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.