Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är de någon som har använt Sony HDR-SR11 eller SR12 till att filma på en blue/greenscreen. Har satt upp en liten "studio" med en blå duk som jag sedan ljussatt, men även om ljuset är bra så blir den blåa bakgrunden flimrig eller brusig kanske det heter. Fick tips om att en greenscreen skulle funka bättre. Är det någon som har gjort något liknande och fått det att funka. Har både premiere och after effects...

Postad

Det är viktigt att den färg du använder är alldeles jämn och att belysningen är jämn utan skuggor. Det går att ändra något i "bandbredden" när du väljer den färg som skall bort men helst skall det vara en ren färg.

Postad

Så du menar att det hänger på ljussättingen i själva färgen? Kommer den blåa färgen sluta brusa då? Är det någon som har filmat med en hårddisk kamera liknande sony hdr-sr11 och fått ett bra resultat mot en blå bakgrund? Eller en grön?

Postad

Ett tillägg om min tidigare post:

AVCHD är, liksom DV och HDV, ett sk 4:2:0 format. Det innebär att stora delar av färginformationen är komprimerad (bortkastad), vilket gör just chroma-key svårt på DV/HDV/AVCHD (med därmed är det inte sagt att det är omöjligt).

Det viktiga är att den gröna färgen är "inbakad" i den svartvita signalen som finns på varje linje, vilket inte blått gör. Sen är tyvärr generellt blått alltid mer brusigt än grönt.

Se detta exempel på hur färgkompressionen fungerar: http://www.adamwilt.com/pix-sampling.html

Problemet blir att du får en "trappstegs effekt" som dessutom blir ännu värre om du kör interlaced.

Det finns som sagt massor av knep för att få bättre resultat.

Du kan lägga ett blurfilter per kanal i After Effects: Channel combiner, rgb-yuv > blue channel blur > channel combiner, yuv-rgb.

En variant, om du har HDMI utgång, är att spela in HDMI-signalen direkt via ett videokort (ex Decklink Intensity) där du slipper den förstörande AVCHD-kompressionen (filerna blir dock stora).

Finns säker fler här som kan bidra med sina knep, har sett massor av kanonbra resultat från flera här.

/Max

Postad

Kanske en dum fråga med filmar inte i HD just nu pga jag har min version av Premiere klarar inte av det... Nya "Adobe Master Collection CS4 är dock på väg in. Filmar just nu i SD kvalitet tror ni det kommer bli bättre eller sämre?

Går det att spela in direkt på datorn via HDMI utgången? Har du några tips på vad ett sånt videokort, helst externt?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...