Korac Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 Hej. Jag spelade in en viktig scen till min film med mycket statister och så vidare. När jag var klar insåg jag att jag hade spelat in allt i HDV men vill ha det i DV eftersom resten av filmen är inspelat i DV. Eftersom det var mycket statister som tagit sig tid att komma tror jag inte de skulle orka komma om vi skulle göra om det. Jag har läst runt lite på forumet men har lite problem: En lösning jag läst är att man kan importera det i HDV först och sen exportera ut det med deinterlaced osv men när jag lägger in allt i timelinen på premier pro så behöver jag rendera allting, vilket tar extremt lång tid. 2 sekunder tog 4 minuter att rendera och jag har ungefär 25 minuters material att rendera isåfall (vill inte veta hur lång tid det skulle ta). Har även läst att man ska kunna konvertera det filmade direkt i kameran, hur gör man det? Är det en inställning/funktion i kameran eller? (spelade förresten in med en HV30) Tacksam för hjälp! 0 Citera
beta75 Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 Sätt kameran i PLAY Meny, välj HDV/DV out Ändra till DV Sen importerar du som vanligt. /KN 0 Citera
Korac Postad 28 februari 2009 Författare Postad 28 februari 2009 hehe så det var så lätt :) tack så mycket! Det andra som jag spelat in i DV är dock inte widescreen vilket det blir nu, förslag på hur jag smidigast gör då? 0 Citera
Kranen Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 Det finns lite olika sätt. Antingen förstorar du upp materialet som inte är i widescreen, så att det blir det (+ pixligt). Eller så bör du kunna dra in HD-materialet på DV tidslinjen och sedan skala det så att det passar i 4:3 rutan... 0 Citera
Korac Postad 28 februari 2009 Författare Postad 28 februari 2009 Förstorar jag upp det blir det för pixligt och man får inte med allt i bild, om jag drar in HD-materialet på DV-tidslinjen så måste jag rendera allting vilket kommer ta typ 2 dygn. Finns det någon bättre lösning? 0 Citera
Kranen Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 Vilket redigeringsprogram använder du? Du kan ju tanka in lågupplöst version av HD-materialet (offline-redigering) och sedan, när du redigerar klart, tankar du in klippen i full HD-kvalitet och ersätter dem med de lågupplösta. Sedan bör det gå att exportera ut filmen till ex. h.264 .mov, etc.. Läs mer: http://www.voodoofilm.org/artikel/forredigering-slutredigering.aspx 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.