callo Postad 22 februari 2009 Postad 22 februari 2009 Räcker det med att bara ha en data med redigerings program och en kamera? Nåt som ni kan rekommendera som kan göra redigeringen lättare? 0 Citera
kvällensdebatt Postad 22 februari 2009 Postad 22 februari 2009 en dv kabel att föra över matrialet. Se bara till att du har Dv-in i datorn först, annars går det ju med usb. men blir inte lika bra då. Försök att ha så mycket minne på datorn som möjligt. media slukar minne har jag lärt mig i mina dagar:) Det beror ju på helt vad du ska redigera och vad du ska använda ditt färdiga matrial till sedan. Kan ju rabbla upp mycket här:P Musik, ljud, mic, programvaror utöver redigering som kan vara ett rba hjälpmedel till massor. men det första skulle jag rekomendera till alla nybörjare.:) 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 22 februari 2009 Postad 22 februari 2009 Räcker det med att bara ha en data med redigerings program och en kamera? Nåt som ni kan rekommendera som kan göra redigeringen lättare? ett par schyssta hörlurar så att du kan jobba utan att störas av andra :p Abbe 0 Citera
Nyaz Postad 22 februari 2009 Postad 22 februari 2009 ...bara ha en data med redigerings program och en kamera? Dator. Data är information. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 22 februari 2009 Postad 22 februari 2009 Dator. Data är information. men du förstod vad han menade. 0 Citera
Nyaz Postad 23 februari 2009 Postad 23 februari 2009 Sant. Men de ska pottränas medans de fortfarande är små :P 0 Citera
Splitter films Postad 23 februari 2009 Postad 23 februari 2009 Det beror ju på helt vad du ska redigera och vad du ska använda ditt färdiga matrial till sedan. Kan ju rabbla upp mycket här:P man kan ju alltid skaffa sig en extern hårddisk, det är starkt rekomenderat om man ska ha mycket matrial ;) 0 Citera
kvällensdebatt Postad 23 februari 2009 Postad 23 februari 2009 man kan ju alltid skaffa sig en extern hårddisk, det är starkt rekomenderat om man ska ha mycket matrial ;) ingen dum idee:P 0 Citera
Mats Findell Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 Vad har du för kamera, alternativt vad tänker du skaffa för kamera? Har kameran stöd för HDV så krävs det en betydligt bättre dator än om du tänker bara redigera DV. Jag kör redigering med HDV på en dator bestyckad med en fyrkärning processor samt 4 GB minne och det fungerar bra. Med DV klarar du dig med en äldre tvåkärnig maskin och ca 1-2 GB minne. Sedan finns det ett antal alternativ på olika redigeringsprogram. Gratis är moviemaker som ingår i Windows. Adobe Premiere Elements är ett betydligt mer avancerat redigeringsprogram men ändå lätt att lära. Kostar ca 1000 kr. Nästa steg är Adobe Premiere Pro som kostar ca 4500 kr. För de flesta är Premiere Pro over-kill. Den här hobbyn kan bli hur dyr som helst faktiskt. Men har man väl fastnat så är det värt pengarna. Det finns även andra redigeringsprogram som Pinnacle studio, Sony Vegas, AVID etc men jag har ingen erfarenhet av dom. Det finns säkert andra här på forumet som skulle hellre rekomendera dom. En bra nybörjarstart kan väl en DV-kamera i prisklassen 3000-6000 kr samt redigeringsprogrammet Premiere Elements. Det är viktigt att kameran kan tömma bildmaterialet via firewire till datorn. Min gamla Sony-kamera kunde inte det eftersom den brände ner filmerna på mini-DVD istället. Skitkamera helt enkelt. Vill du ha lite bättre grejor kan väl en Canon HV30 eller liknande HDV-kamera som kostar ca 9000 kr, extern mikrofon Röde Videomic 1000 kr, samt redigeringsprogrammet Premiere Elements. Med det här paketet får du väldigt hög bild- och ljudkvalitet för ganska lite pengar. Det förutsätter dock att du har en snabb dator för redigering som jag nämnt tidigare. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Nyaz Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 Glöm inte bort Final Cut Express! Det är lite mer avancerat (plus att man måste ha en Mac), men jag tycker personligen att det är ett mycket bekvämt program, om man bara orkar lära sig hur det funkar. 0 Citera
Janneby Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 Hejsan. Jag själv använder Sony Vegas Pro 8 och trivs med det. Sony har aven andra alternativ som du kan läsa om här http://www.sonycreativesoftware.com/products/vegasfamily.asp Mvh Janne 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.