Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

God afton!

Jag har under en längre tid drömt om att köpa en videokamera och gifta mig med den. Jag äger ingen kamera i nuläget och kan ingenting alls. Då och då läser jag på internet men det är svårt att verkligen bilda sig en uppfattning. I höstas köpte jag en kamera för 5000 SEK och lekte med den någon dag men det kändes onödigt att behålla den eftersom jag egentligen vill ha något bättre så den lämnades tillbaka. Nu kan jag snart inte hålla mig längre och har lovat mig själv att slå till någon gång i vår. Undanlagda väntar några tiotusentals kronor som är öronmärkta för kamerautrustning.

Vad skall jag då satsa på? Det tycks ju finnas endel begagnat såhär i finanskrisens dagar. Tex:

http://www.blocket.se/vi/20332485.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/20108000.htm?ca=11_s

Problemet är att det känns mycket riskabelt att köpa något begagnat när man saknar förmåga att undersöka det ordentligt. Hur tycker ni jag skall göra - fynda eller säkra? Är det viktigt att kameran är färsk eller kan den ha något decennium på nacken?

Om jag kommer med den mycket öppna premissen att det får kosta 20 000-40 000 SEK, vad rekommenderas om jag enbart skall producera eget drama med nollbudget. Bilden behöver inte vara fantastisk. Det skall finnas XLR-ingång för ljud och andra självklara features i aktuell kvalitétsnivå. Det måste inte vara enkelt men överkomligt för en newbie att att sätta sig in i kamerans funktioner och hur man får över materalet till datorn för redigering etc.

Jag förstår att frågan är lite väl generell men jag förväntar mig inte det perfekta svaret. Det spelar ingen roll att det finns hundratals modeller som passar mig - huvudsaken är att jag får tag i en så jag kan börja någonstans. Vilken kamera jag väljer får alltså bli godtyckligt.

Postad

De kameror du länkar till skiljer sig avsevärt. Panasonic DVX100 är en av de mest populära DV kamerorna i den klassen men har en nackdel - den kan ej spela in i 16:9. Det finns en optisk försättslins som fixar detta men den kostar också en del.

Sony kameran spelar in i både DV och HDV valfritt och är också populär.

Helt anmält tycker jag att du är beredd att satsa ganska mycket pengar på en kamera i semipro klass som dessutom kommer att kräva en del tillbehör som stativ, mikrofoner mm utan att ha någon bestämd målsättning. Kravet på XLR utsluter massor av bra billigare kameror.

Det var ju synd att du inte fortsatte att "leka" med kameran du hade och bestämde dig för vad du ville åstadkomma och vilka krav du ville ha på kamera och annan utrustning. En bra kamera som klarar HD ställer också krav på både dator och programvaror.

En 10-år gammal semipro kamera får du idag för samma pris som du betalar för en hygglig hemvideo kamera - runt 7 - 10.000SEK. Det som skiljer är i huvudsak inställningsmöjligheter, optik och robusthet. Bildkvaliteten i DV är det nog inte så stor skillnad på med reservation för för att de enklare kamerorna i regel har en sensor och inte tre sensorer, som är regel i semiproklassen. Tre sensorer ger bättre färgmättnad och färgseparation. Sedan är det ju alltid frågan om slitage och skick.

Postad

Fast jag har en tydlig målsättning. Det finns ett omfattande manus för tre personer med nischade ideér i kategorin drama som skall förverkligas i sommar. Jag har tänkt mycket på inspelningsplatser och dylikt samt kikat runt lite på internet om hur man genomför en inspelning så att inga otrevliga överraskningar uppstår.

När det gäller mina förhållandevis höga krav på kamera så kan jag förstå att det sticker i ögonen att behöva följa ytterligare en vilsen nybörjare (d.v.s. jag) lägga pengar på utrustning som han inte behärskar. Jag tror dock på fake-it-until-you-make-it och att det blir lättare att motivera sig och känna passion om man har acceptabel utrustning. Bilden behöver inte vara så bra men ljudet ser jag som absolut avgörande för en verklig och underhållande feeling. Även om det är ett hobbyprojekt vill jag jobba med visionen att folk skall vilja se resultatet. Att kunniga personer kommer kunna se inom sekunder att jag saknar kunskaper ser jag inte som ett problem.

Om jag tillåter mig att tolka Pehrbaus råd känns det som att jag skall köpa nytt eftersom begagnade kameror skiljer sig på "slitage och skick" och jag inte behöver satsa på den absolut bästa utrustningen. En begagnad kamera för 20 000 SEK vs. en ny för 20 000 SEK är visserligen av högre standard men då jag inte förmår uppskatta kvalitén kanske det säkrare alternativet att köpa nytt bör väljas.

Jag lutar allt mer åt nytt. Synpunkter?

Postad
Fast jag har en tydlig målsättning. Det finns ett omfattande manus för tre personer med nischade ideér i kategorin drama som skall förverkligas i sommar. Jag har tänkt mycket på inspelningsplatser och dylikt samt kikat runt lite på internet om hur man genomför en inspelning så att inga otrevliga överraskningar uppstår.

När det gäller mina förhållandevis höga krav på kamera så kan jag förstå att det sticker i ögonen att behöva följa ytterligare en vilsen nybörjare (d.v.s. jag) lägga pengar på utrustning som han inte behärskar. Jag tror dock på fake-it-until-you-make-it och att det blir lättare att motivera sig och känna passion om man har acceptabel utrustning. Bilden behöver inte vara så bra men ljudet ser jag som absolut avgörande för en verklig och underhållande feeling. Även om det är ett hobbyprojekt vill jag jobba med visionen att folk skall vilja se resultatet. Att kunniga personer kommer kunna se inom sekunder att jag saknar kunskaper ser jag inte som ett problem.

Om jag tillåter mig att tolka Pehrbaus råd känns det som att jag skall köpa nytt eftersom begagnade kameror skiljer sig på "slitage och skick" och jag inte behöver satsa på den absolut bästa utrustningen. En begagnad kamera för 20 000 SEK vs. en ny för 20 000 SEK är visserligen av högre standard men då jag inte förmår uppskatta kvalitén kanske det säkrare alternativet att köpa nytt bör väljas.

Jag lutar allt mer åt nytt. Synpunkter?

Huum jag tycker du skall kika runt lite mer, ofta kan man få riktiga deal på en begagnad kamera. Jag sålde nyss min FX1 med tillbehör för 20.000:- och den var i toppskick. Kan du hitta en sån kamera skulle jag definitivt köpa den, pro kamerorna ÄR mer robusta och de har riktig optik, ofta får du med extra batterier, linser, filter osv när du köper beg. vilka som i sig kostar åtskilliga tusen. Nytt är inte heller alltid bättre, ex i mina ögon är Sony FX1000 mot FX1. Testat den lite och den känns som en förenklad version av samma kamera vilket speciellt Sony till mitt stora förtret "ofta" gör. Läs inte allt för mycket på siffror och flashiga namn utan titta vad användare lyckas göra med kamerorna och tänk dig baserat på din erfarenhet om du skulle kunna göra samma eller bättre med samma verktyg.

Det du får vid nyköp är garanti och där viss säkerhet om något går sönder. Många prokameror, (dock inte Sonys tidigare modeller) kan du också i kameran utläsa hur många timmar de används, är inte allt för många som filmar sådär jättemycket sett till hur länge en kamera håller heller. "Riktiga" kameror lämnar man in på service också, ex. vid visst antal trumtimmar.

Lycka till med köpet

Postad

Med de planer du har så har du rätt i att ljudet är oerhört viktigt. Tyvärr är inspelning av ljud ibland komplicerat och det gäller att lyssna i de miljöer du tänker göra dina inspelningar i. Miljö ljud som man lätt accepterar på platsen kan senare vid redigeringen vara besvärliga och då svåra att ta bort eller dämpa. Utomhus är det t ex svaga ljud från flygplan eller någon passerande bil även om den är en bit bort. Inomhus är det nog främst eko som är till bekymmer eller rättare det ljud som uppstår i större lokal än vad scenen skall föreställa.

Lycka till med filmplanerna och berätta mer på forumet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...