Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har jag förstått detta rätt?

Om man väljer från only web colors listan så blir inte färgen pixlig eller hur man nu ska förklara, röd brukar bli pixlig i mina videos och bilder.

Jag testade att välja en röd från listan i en bild som det röda har blivit pixligt förut men det vart ingen skillnad fast jag använde färger från listan.

Vad gör jag fel?

Och vi snackar premiere nu, inte photoshop, bara så att ingen missuppfattar.

MVH

Fossen

Postad

Det är på t.ex change to color när man ska välja färgen från en ''färglista'' så finns det en ruta med namnet ''only web colors'' som man kan kryssa i.

Det jag vill uppnå är att slippa pixligheten på den röda färgen.

Inte för att smyga in mina filmer men vid 0:26 på presenterar så är texten helt enkelt kass.

Postad

Med webbsäkra färger brukar man för det mesta mena färger som ser lika dana ut oavsett om de visas på Mac, PC eller Linux, I safari, Explorer, Firefox, med mera.

Ett exempel:

Om du gör en bakgrund i din film, sen en viss färg på texten. Du väljer "webbsäker" bakgrund. När du sen lägger filmen på en webbsida, och väljer samma bgcolor på din webbsida, så ser det ut som om din film ... ja, ligger och flyter på hela webbsidan.

Är du med?

OK, ponera att det ser bra ut på din dator. Med webbsäkra färger så VET du att det även ser bra ut på andra datorer, operativsystem och för andra människor.

I annat fall kanske det blir vissa nyansskillnader under vissa förhållanden och det hade du inte tänkt dig.

Detta är en förklaring till vad som brukar menas med webbsäkra färger.

Detta var viktigare förr, typ på 90-talet, då det fanns datorer på marknaden med bildskärmskort som bara orkade med 256 eller 1.000-tals färger. Dessa bildskärmskort fick då "fejka" färger och om man då höll sig till webbsäkra färger så kunde man förutse resultatet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...