Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Nu är det såhär, att jag håller på att filma en film i HD med hjälp av min skolas HD-kamera. Problemet är att alla dessa HD-kameror var utlånade idag, och jag har planerat filmning tills imorgon.

Nu har jag möjlighet att låna en riktigt bra filmkamera som dock endast kan spela in i DV. Eftersom jag är en novis gällande HD så antar jag att det är lika bra att jag frågar, även fast jag misstänker att det inte går: Går det att tanka in material man filmat i HD med hjälp av en DV-kamera?

(jag vet att detta är n00bigt och så vidare, men det skadar inte att fråga)

Postad
Tjo!

Nu är det såhär, att jag håller på att filma en film i HD med hjälp av min skolas HD-kamera. Problemet är att alla dessa HD-kameror var utlånade idag, och jag har planerat filmning tills imorgon.

Nu har jag möjlighet att låna en riktigt bra filmkamera som dock endast kan spela in i DV. Eftersom jag är en novis gällande HD så antar jag att det är lika bra att jag frågar, även fast jag misstänker att det inte går: Går det att tanka in material man filmat i HD med hjälp av en DV-kamera?

(jag vet att detta är n00bigt och så vidare, men det skadar inte att fråga)

Jag antar att skolans HD-kamera också använder band, annars hade du väl inte frågat...

Nej, det går inte. Gör så att du tankar in det samma kväll som du har filmat. Och flytta piggen på banden så att du inte spelar över dem av misstag senare.

Postad
Jag antar att skolans HD-kamera också använder band, annars hade du väl inte frågat...

Nej, det går inte. Gör så att du tankar in det samma kväll som du har filmat. Och flytta piggen på banden så att du inte spelar över dem av misstag senare.

Jorå, riktigt så n00big är jag inte :)

Undrade just bara med intankningen. Tack för svar! Det blir till att filma efter lovet istället.

Postad

Du kan ju alltid filma i DV men kvaliteten är inte jämförbar med HD. Det går att lägga in DV-material i ett HD-projekt och fylla hela rutan men kvaliteten blir ju sämre. Det bästa är nog att vänta till du får rätt kamera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...