perik78 Postad 21 januari 2009 Postad 21 januari 2009 Hej! Jag har gjort en kortfilm och ska nu göra en förfilm till min film och kommer då osökt in på upphovsrättsliga frågor som jag känner mig lite förvirrad inför. det är nämligen såhär att i kortfilmen jag gjort har en känd staty något av en huvudroll skulle man kunna säga. för den som inte känner till statyn kan det dock framstå som lite förvirrande varför jag bestämt mig för att göra en ett par minuter lång förfilm som förklarar statyn i ett historiskt perspektiv. min fråga är: - i förfilmen skulle jag gärna vilja använda klipp med "historiska" bilder och filmsnuttar men hur kan jag göra detta? kan jag göra detta i ett upphovsrättsligt perspektiv? det finns citatregler va? hur fungerar dem? tack för ert svar Mvh Per 0 Citera
beta75 Postad 21 januari 2009 Postad 21 januari 2009 Det finns en intresserförening som , ungefär som stim, skickar fakturor om man har med offentlig konst och statyer i bild i tex en tidning. Kommer inte ihåg vad de heter... Akta dig bara så du inte får dem på halsen... Dvs ta kontakt med upphovsmannen till statyn och förvissa dig om att det är ok att använda. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.