Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Du kan ju leta efter begagnade Sony A1 eller Canon XM2 om du inte behöver HD. Nya kameror får du inte för det priset som ser semipro ut samtidigt som de faktiskt är bra.

Fotoaffärer och videoföretag kan ju annonsera demoex men annars får du nog googla eller söka på allaannonser eller blocket.

Postad

Jag har tittat lite på begagnat nu och då ligger XM2 bra till, finns för runt 10.000kr men då är den 4år gammal fast använd 3-4 timmar (om det stämmer vet jag inte).

Hur står sig en XM2 idag till bildkvalité och inställningar m.m.? Kommer jag vilja slå sönder den eftersom den inte filmar i HD som min Panasonic HDC-SD9? Men jag antar att den här filmar i bättre kvalitet även om den är såpass gammal eller har den tekniken blivit otroligt gammal så att minikameror har gått om?

Jag antar även att jag kan koppla på en extern mikrofon med puffskydd på XM2an utan några problem?

Jag har även tittat på Sony HVR-HD1000E och den är ju ganska billig men den känns egentligen för stor för mig och att släpa runt den på axeln är nog inget jag helst vill göra.

Helst skulle jag nog vilja ha en Sony HVR-A1 eftersom formatet tilltalar mig och att den filmar i HD vilket kan vara bra för framtiden men glappet i priset är ungefär 10.000kr och det finns inte så många vettiga saker mittemellan verkar det som, eller har jag fel?

Det viktiga för mig är att kunna koppla på eventuella tillbehör som mikrofon och sånt, jag ska även kunna märka lite skillnad i bildkvalité jämtemot min Panasonic samt att den inte ska vara för gigantisk men gärna inte 5år gammal (som alla nästan verkar vara i den prisklassen). Om den spelar in på DV eller HDD spelar inte så stor roll för mig, även om HDD är en fördel men DV ska ju inte vara en omöjlighet.

Förresten, vilket märke är det som ligger på toppen på såna här kameror om man tänker på byggkvalitet, funktioner osv? Canon? Sony? Panasonic? JVC?

Här finns min senaste "film" som jag lagt upp på Youtube och den är filmad med Panasonic HDC-SD9 och en Kenko vidvinkelkonverter på.

Se den i HD-format: http://se.youtube.com/watch?v=agRNZDiC_Lk

Det är ingen idé att förklara hur kassa mina videos är men jag vill utveckla det här och komma på nya idéer och man får bättre inspiration av att filma om man har en bättre kamera, det är precis samma sak med en systemkamera som jag har.

Postad

Sony HVR-HD1000E är egentligen en HC7 i ett stort fodral för att se mer professionell ut, den har dock ett bättre objektiv, sökare och mikrofon.

Till XM2 så kan du köpa till en adapter MA300 för att ansluta bättre mikrofoner, men du kan också sätta en helt ok extern mik som Rode Videomic direkt på den.

Du kan nog bli nöjd med en modern HD-kamera bara den har uttag för extern mic (och hörlurar) tror jag, det beror på hur lätt du vill ha tillgång till manuella inställningar. Kolla in nya Panasonic HS300/TM300 och se om de klarar av det du behöver.

Jag tror alla märken du räknar upp gör bra grejer, kanske att JVC har blivit lite marginaliserat eftersom de gärna vill bygga kameror efter sin egen standard (å andra sidan kommer de med spännande nyheter som t ex den här fast den är lite dyr: http://www.thedvshow.com/first-look-at-the-jvc-gy-hm100/ )

Postad

En MA300 till Canon var precis det jag gärna skulle vilja sätta på en videokamera, tar den ström från kamerans batteri via tillbehörsskon?

Ja, jag vill ju ha relativt lätt tillgång till manuella inställningar utan att behöva gå in i menyer. Då är det lättare att testa och leka med inställningarna.

De nya från Panasonic verkar fina och bra, dock stör jag mig på vissa småsaker hos just det märket, t.ex. att DC IN sitter bakom batteriet och det gör att man blir lite förbannad varje gång man ska koppla in kameran till datorn.

Kommer jag bli besviken om jag skaffade en XM2a? Eller kan den hålla sisådär två år utan att alla minikameror går om den i bildkvalitet osv? Behöver man ett nytt DV band varje gång man ska spela in eller kan man spela in 90 minuter, lägga in det i datorn och sen spela över nytt material på samma band? För jag kommer mest ha allt på datorn.

JVCn såg väldigt bra ut men som sagt, ganska dyr men så är det ju med helt nya grejer.

Postad
En MA300 till Canon var precis det jag gärna skulle vilja sätta på en videokamera, tar den ström från kamerans batteri via tillbehörsskon?

...

Behöver man ett nytt DV band varje gång man ska spela in eller kan man spela in 90 minuter, lägga in det i datorn och sen spela över nytt material på samma band? För jag kommer mest ha allt på datorn.

Ja, den tar ström från kameran så den passar bara på Canon-kameror som har en sådan sko.

Du bör helst inte spela in mer än en gång på ett DV-band, de är inte så dyra så det som ett billigt arkiv. Köper du en mineeskortskamera däremot så kan du spela över många gånger utan problem och då vill du nog arkivera inspelningarna på t ex DVD-skiva istället.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...