Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på med ett projekt där det källmaterialet är i både 16:9 och 4:3. Är det någon "där ute" som kan, eller vet om det går att blanda dessa format på ett någorlunda smart sätt. Jag jobbar i PPro CS3.

Ett sätt jag tänkt på själv är att skapa ett nytt projekt i PPro som 4:3. När det är dax att plocka in 16:9 sekvenserna skulle man kan använda sig av crop och beskära i kanterna....? Jag vet inte om det funkar.

Någon som vet????

Snälla...

Postad

det blir svårt eftersom om du ska ha det i samma fil. både 16:9 och 4:3 har samma pixelmängd... någon av formaten måste "lida" en kvalitetsförlust. tex. om du har 4:3 bad och importerar 16:9 så måste du scala bilden för att den ska passa och då förlorar du pixelkvalitet. har du 16:9 bas och importerar 4:3 format så.. samma där. du måste kapa en bil av bilden (ca 1/4) för att den ska passa och inte bli utdragen.

det är omöjligt att blanda utan kvalitetsförlust om inte du skickar sekvenser av olika filer med olika aspect ration till ex. tv-bolaget som under sändning ändrar tv'ns ratio under broadcast.

obs. jag är inget proffs men högst sannolikt så är det den enda lösningen.

/fredrik

Postad

Detta gör jag var gång jag använder ett gammalt 4:3 clip från lagret i ett 16:9 projekt. Beroende på kvalitetskrav kan jag välja på att lägga in 4:3 klippet antingen med svarta kanter i sidorna eller med full bredd och klippt i höjdled. Måste i senare fallet justera läget i höjdled så att det väsentliga är i bild. Det första fallet ger full kvalitet men med svarta kanter och det andra ger försämrad upplösning men full bild. Inga problem med allt på samma tidslina i Edius. Gissar att det går bra i Premiere Pro också.

Postad

i båda fallen så förlorar han kvalitet 16:9 = 720x576 pixlar och 4:3 = 720x576, bara annan pixelbredd, om någonting försvinner ur bild så förlorar du kvalitét. Alternativet med svarta kanter på sidorna; där förlorar han kvalitet eftersom basen (16:9) är 720x576 och fyller man inte ut alla dessa pixlar ja då fattas det pixlar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...