illbrat Postad 15 januari 2009 Postad 15 januari 2009 Hej! Innan jag började skriva detta inlägg så sökte jag på "HDV", trådnamn. Hittade inget så jag skriver frågan här även om jag misstänker att någonstans i forumet så är frågan besvarad. Jag kommer ev. att jobba med en HVR-Z1, så det är inte en "hig end" kamera, snarare en semi-proffesionell. Fråga 1: HDV formatet 1080i, har jag förstått det rätt om det är 1440x1080 med en pixelratio som rättställer storleken till 16:9. Hur använder jag formatet i en produktion för tex. musikvideo, broadcast?. jag misstänker att tv bolagen vill ha 1280x720p 25fps. Fråga 2: Har ni någon erfarenhet av broadcast med HDV format? DeInterlacear ni era filmer och scalar ner dem? Tack på förhand! //Fredrik 0 Citera
janneck Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Tja Tv bolagen antar jag att du menar ZTV o mtv.. ?? Om.. så använder de sig inte av HD utan sänder material på DigiBeta, M.a.o DV- 4:3 el 16:9 Annars är enda möjligheten att kontakta bolaget du riktar in dig på eftersom alla bolag har olika krav. Peace! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.