Jump to content

Maya 2008 problem med Motion Blur


Zyx Graphics

Recommended Posts

Hej.

Jag kör Vista 64bit och Maya 2008 & 2009 (testar 2009)

Jag håller på med ett projekt som måste renderas ut i flera Pass. T.ex. Diffuse Pass, Specular Pass, Reflection Pass, Shadows Pass, Vector Motion Blur Pass o.s.v.

 

Problemet är att jag instalerat en Shader som heter LM2DMV som ska rendera i olika färger beroende på hastighet & Kamera rörelse. T.ex. När modellen (t.ex. en bil) rör sig snabbt i scenen så ska den bli mer åt det röda i renderingen och när den rör sig sakta så ska den bli mer åt det gröna.

 

Sen när man importerar de olika Pass lager till After effects så kan man lägga en effect som heter ReelSmart Motion Blur som använder sig av den här röda/gröna renderingen för att bestämma hur mucket motion blur den ska lägga. Alltså om den ser att bilen är röd så blurrar den mycket och om den ser att bilen är grön så blurrar den lite.

 

ReelSmart Motion Blur lägger man alltså på Diffuse Pass Lagret (Det lagret som har själva bilen renderad)

 

Nu till problemet ( för er som inte somnat :) )

I mina renderingar så blir det som rör sig fort SVART och det som rör sig sakta blir nån konstig orange nyans.

 

Jag undrar om jag gjort nått fel vid installationen eller renderingen.

Kan nån hjälpa mig???

Link to comment
Share on other sites

Shutter speed ska vara inställd på 0.5 och 0.5 (oppen/close), Se också till att primary render är Scanline och inte ratrizer.

 

Sen under Options så se till att "Pass Custom alpha channel" är ikryssad.

 

 

Sen gillar pluginet att maska av vissa delar.. Så mitt tips är att ifall vi säger du har en helecopter och du vill att rotorbladen ska vara suddiga.. Så rendera ut ändast rotorbladen, och sedan själva kroppen.

 

Sen är de här talet på Shadern viktigt också.. Testa rendera ut med olika. Brukar sätta upp 3 pass, eftersom de rendera relatift fort endå. En på ca 32, 128, och 256.. Så ser jag vilken som blir bäst.

Link to comment
Share on other sites

Shutter speed ska vara inställd på 0.5 och 0.5 (oppen/close), Se också till att primary render är Scanline och inte ratrizer.

 

Sen under Options så se till att "Pass Custom alpha channel" är ikryssad.

 

 

Sen gillar pluginet att maska av vissa delar.. Så mitt tips är att ifall vi säger du har en helecopter och du vill att rotorbladen ska vara suddiga.. Så rendera ut ändast rotorbladen, och sedan själva kroppen.

 

Sen är de här talet på Shadern viktigt också.. Testa rendera ut med olika. Brukar sätta upp 3 pass, eftersom de rendera relatift fort endå. En på ca 32, 128, och 256.. Så ser jag vilken som blir bäst.

 

Tack Megawatti.

Jag hade koll på shutter speed och Custom Alpha men inte dom angra inställningarna du nämde. Jag ska göra ett nytt försök.

Jag trodde inte det fanns nån här på forumet som kunde så mycket om Maya.

Då vet jag vem jag ska terra nästa gång jag stöter på problem :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Megawatti.

Jag testade som du sa och märkte att ju lägre värde man skriver på shadern desto större skillnad det blir på färgerna beronde på hastighet, o.s.v.

Däremor så märkte jag att det blir tvärtom vad dom säger ska bli. Jag menar. Ju snabbare objektet rör sig desto grönare blir den och ju långsammare desto rödare.

Jag har inte testat lägga in det i after effects men det borde innebära att jag kommer att få mer motion blur på det som rör sig långammare än det som rör sig snabbt.

Jag lägger upp filen, om du får nån minut över, skulle du kunna testa den hos dig?

Tack i förväg

Länken: http://www.zyx-graphics.se/LM2DMV_Test.rar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skrev en massa text men sen stängde jag ner Firefox för att rendera snabbare. Smart Simon, Smart.. :)

Kortfattat.. Har med kameran att göra, buggar lite.. Anyway.. Hittade 2 presets i maya som heter

 

3d motion vector

och

2d Motion vector (Toxic)

 

Dessa finns i maya 2009

 

Så jag drog ut lite tester. Om du har lust så kan du gärna få gälpa mig ut hur fan man använder dem :) För de renderar snabbt! alla 75 bilder på ca 2-3 min tror jag de blev. (vet inte exakt för datorn började rendera alla pass i listan efter hehe)

 

OBS! bilderna syns bara i 7 dagar, ligger på temphost!

 

MV2 Shadern som man laddar ner: (edit: kolla rotorbladen, buggar som fan :/)

 

Frame 75:

http://mini.dumfan.net/watti/2DMV_Shader.Frame75.jpg

 

Frame 100:

http://mini.dumfan.net/watti/2DMV_Shader.Frame100.jpg

 

Motion Vector 3d:

 

Frame 75:

http://mini.dumfan.net/watti/MV3D.Frame75.jpg

 

Frame 100:

http://mini.dumfan.net/watti/MV3D.Frame100.jpg

 

Motion Vector 2d (toxic)

 

Frame 75:

http://mini.dumfan.net/watti/Mv2Toxic.Frame75.jpg

 

Frame 100:

http://mini.dumfan.net/watti/Mv2Toxic.Frame100.jpg

 

 

Så ifall du har lust så kan vi väl hjälpas åt och googla lite hehe :) Inte hittat något för dessa ennu.. Men har inte letat så noga heller

 

//Simon

Link to comment
Share on other sites

Så ifall du har lust så kan vi väl hjälpas åt och googla lite hehe :) Inte hittat något för dessa ennu.. Men har inte letat så noga heller

 

//Simon

 

Låter klokt.

Jag har testat Mayas 2d och 3D motion blur men får inte nån vidare resultat. Måste läsa lite mer om dem.

 

Jag gjorde ett nytt test med LM2DMV och Realsmart Motion Blur men får inte riktigt till det.

Jag lägger upp klippen som quicktime filer så kan du se.

 

Diffuse Pass - Render time/frame = 1 Sek:

http://www.zyx-graphics.se/LM2DMV/Diffuse.mov

 

LM2DMV shader Pass - Render time/frame = 1 Sek:

http://www.zyx-graphics.se/LM2DMV/LM2DMV_MotionBlur_Shader.mov

 

Diffuse + Realsmart Motion Blur (använder LM2DMV som Alt Motion Source) - Render time/200frames = 32 Sek

http://www.zyx-graphics.se/LM2DMV/Diffuse+Realsmart_Motion_Blur.mov

 

Diffuse med Mayas egen Motion Blur - Full (Motion Blur By 1 - Shutter Open 0.2 - Shutter Close 3) - Render time/frame = 4 sek

http://www.zyx-graphics.se/LM2DMV/Diffuse+maya_MB.mov

 

Tar lite längre tid med mayas egen Motion blur men man slipper lägga på det i after effects så i slutändan kanske samma tid. och mayas blur blev mycket bättre.

Men jag läst på nätet att resultatet med Realsmart Motion blur ska bli mycket bättre än Mayas så nått fel måste jag gjort

Link to comment
Share on other sites

I en scen med 500k + polygoner och 20-30 ljus så ökade renderings tiden från 4 minuter till 35 med motion blur :) Förstår du nu varför de är smidigt? :)

 

Såg dina filmer.. du får värkligen omvänt:S Skumt.. Testa negativa tal då? :O Inte vet jag..

 

-128 tex :)

 

Edit... Lyckades inte med dina filer.. Men du gör fel i ae.. Motion Vectors ska du använda där, inte de vanliga.. "RSMB Vector."

 

Då blir resultatet mycket bättre, men buggar endå. :/

Link to comment
Share on other sites

I en scen med 500k + polygoner och 20-30 ljus så ökade renderings tiden från 4 minuter till 35 med motion blur :) Förstår du nu varför de är smidigt? :)

 

Såg dina filmer.. du får värkligen omvänt:S Skumt.. Testa negativa tal då? :O Inte vet jag..

 

-128 tex :)

 

Edit... Lyckades inte med dina filer.. Men du gör fel i ae.. Motion Vectors ska du använda där, inte de vanliga.. "RSMB Vector."

 

Då blir resultatet mycket bättre, men buggar endå. :/

 

OK. Det gick inte att skriva in negativa tal på LM2DMV shadern men resultatet blev bra när jag använde RSMB Vector istället för RSMB Pro.

 

Här lägger jag upp ett klipp med både Maya MB och RSMB. Blev faktiskt överaskad av hur bra det blir med RSMB plus fördelen med den korta renderingstiden men tycker Maya gjorde ett bättre jobb. Ska leka vidare med inställningarna på RSMB i AE. Tror jag kan få det lite bättre.

 

http://www.zyx-graphics.se/LM2DMV/Maya_MB_VS_RSMB.mov

 

Nu är det dags att börja testa dom nya 3D och 2D vector blur som kom med maya 2009

Link to comment
Share on other sites

du fick till de hehe.. Jo de där andra passen ser ju lite anurlunda ut.. Frågan är hur dem fungerar! Finns ju Ae:s egna Vector blur osv.. Inte hunnit testa.. Får göra de imorrn eller så :)

 

Läste också att man bör rendera ut dem som 32bitars bilder.. Vet inte ifall de stämmer eller inte..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...