Jirendi Postad 8 december 2008 Postad 8 december 2008 Hejsan jag har börjat med att försöka skriva manus och har läst en del här och lärt mig lite mer än jag kunde förut. Men jag vart nyfiken på alla andra som skriver manus här, har ni gått nå kurs? eller har ni bara börjat skriva och lärt er via voodofilm eller andra gratis sidor med information på internet? 0 Citera
Anima Postad 9 december 2008 Postad 9 december 2008 Jag har pluggat en del manus för drama (teater) och film på universitet. Läst böcker och även fåt tips på Voodoofilmsajten. Jag lär mig en hel del av att vara ute på den här sajten och prata med andra filmintresserade. Människor har så mycket att lära varandra med sina olika sätt att uppfatta saker. Läser tidningar och samlar på tidningsartiklar, ser på nyheter, P1 är bra igångsättare för mig ;). Söker mig dit som jag får något att reagera på. Har ofta tagit olika jobb för att få komma in i verksamheter för att veta vad jag tycker. Det viktigaste jag lärt mig är att MINA, skruvade eller ej, idéer är grunden till den fortsatta utvecklingen. Vad JAG vill berätta! Vad jag MÅSTE berätta! Oavsett allt annat så det jag "går igång på" är för mig det grundläggande. Det är den kraften som ska bära mig genom tragglandet med det hantverket som manusskrivande enbart är. Därför inleder jag oftast med att rakt av skriva ner mina tankar, drömmar, erfarenheter i något som liknar en berättelse med dialoger och miljö- och karaktärsbeskrivningar. Rakt av - snabbt - ärligt - ocensurerat, så inte det viktigaste går förlorat - mina personliga idéer - MIN BERÄTTELSE. Den som BARA JAG kan berätta. Därför blir den unik. När jag skriver ner snabbt brukar olika saker inträffa. Det blir felstavningar, ord kastas omkull händelser sker i ”fel” ordning osv. Omedvetet kommer formen till mig automatiskt. Fel blir rätt och rätt gör jag till fel. Där blir det en spänning. Detta förfinar jag efter många många genomläsningar. Efter det testar jag manuset på andra människor. Kommentarer är guld värt. Sist formaterar jag manuset som branschen vill. Nu är det inte JAG längre utan vad andra vill ha. En orsak är att det ska vara lättläst. Jag vill inte att den yttre formen ska utgöra ett hinder för genomläsning. Min övertygelse är ju att beslutare ofta vill ha provocerande och utmanande manus "inom vissa ramar". De vill ju ha något lagom nytt, för att publiken vill det, eller? 0 Citera
Cerberus Postad 12 januari 2009 Postad 12 januari 2009 Hejsan jag har börjat med att försöka skriva manus och har läst en del här och lärt mig lite mer än jag kunde förut. Men jag vart nyfiken på alla andra som skriver manus här, har ni gått nå kurs? eller har ni bara börjat skriva och lärt er via voodofilm eller andra gratis sidor med information på internet? I slutänden lär man sig alltid själv så du behöver inte rädslas eller känna dig underdånig på något sätt, vi måste alla lära oss mer för att bibehålla kunskaper och utvecklas, en slags evig process. Jag har ett par års skola i nacken, kurser, men mina stora lärdomar har jag gjort och gör oftast på egen hand genom litteratur, böcker, dialog med likasinnade, att läsa bra manus och skriva själv. Intresse och passion är allt du behöver, samt att i hopplösa stunder vara kopiöst tjurskallig! Lycka till Jirendi, /Cerberus 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.