Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag hadde tänkt att köpa min första digitala videokamera och undrar vad man ska tänka på. Efter som det blir min första kamera jag kommer köpa vill jag inte spendera mer än 3000 kr.

1. HDD, MiniDV, Minneskort eller DVD?

Vilket ger bäst kvalité?

Vilket är mest nybörjarvänligt?

Vilket är billigast?

2. HD?

Ska man ha en HD kamera?

720p?

1080p?

Är tacksam för svar :)

Posted

Varför inte den lilla Sanyo HD700. Spelar in i 720p 29.97 fps och tar även hyggliga stillbilder. Bildhastigheten kan verka avskräckande men är enbart ett problem om du ska föra över till PAL DVD. Det vill man ju ändå inte eftersom man då också tappar i upplösning. På Nätet eller i en dator så funkar det bättre med 29.97 än 25 fps. Vanlig LCD-skärm uppdateras 60 ggr/sek så även 50 fps kan bli hackigt. 29.97 ger även bättre "flyt" i panoreringar än 25 (vaddå film-look!).

Nu har den inte världens bästa faktiskta upplösning men det får man ändå inte för 3000:- Den har dock individuell justering av bländare och slutare och motljuskompensation i flera steg i autoläge. Manuell fokus om man så vill men fokusmotorn hörs på inspelningen.

Möjligen har den större möjlighet att leka med skärpedjup (en ensam stor CCD-sensor och ibyggt ND-filter) än kameror med små 3CCD?

I vilket fall är den extremt liten men lite leksaksaktigt plastig. Kan faktiskt vara en fördel eftersom offret man filmar tror att det bara blir lågupplöst "mobilfilm" och därför inte bryr sig om den lilla kameran.