Elisabeth Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Hej, Jag har filmat en hel del under mina resor och vill göra både korta och längre filmer av dessa resor. Så enkelt som möjligt och har därför lägt in allt material i Windows Movie Maker. Det fungerar bra att redigera där, men när jag sparar ned materialet på datorn för att sedan spela upp det ser det i förstaläget bra ut, men bilden är liten. Då jag trycker upp den i stor bild/helskärm så är allt väldigt suddigt. Går det att spara på något annat sätt så att jag inte får denna effekt? Min kamera är en Sony Mini DV, DCR-HC23. Tacksam för all hjälp! 0 Quote
Max_H Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 I vilket filformat och i vilken storlek (antal pixlar i bredd/höjd) sparar du ut filerna? En DV-kamera filmar i storleken 720 x 576 pixlar och en vanlig (?) upplösning på en dataskärm kanske är 1280x1024. Mao måste bilden dubbleras (sträckas ut) i storlek för att täcka skärmen i helbild = suddigt. Har du dessutom sparat i ett format för ex webben så kanske Movie Maker gjort filmen ännu mindre. /Max 0 Quote
Recommended Posts