maria ahlin Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Väldigt billig fråga men som jag inte får rätsida på: Vad är skillnaden mellan ett HDband och ett HDcam band? GBG filmfestival efterfrågar endast det sistnämnda. /M 0 Quote
Kimster Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 HDband vet jag inte riktigt om det finns något som heter. Kanske ett band avsett för HD-material ? HDband är nog bara ett smeknamn för alla sorts band som kan hantera HD-material. Så i princip kan det se ut som vilket band som helst. HDCAM däremot är ett specificerat format enligt konstens alla regler, av Sony själva om jag inte misstar mig. HDCAM kan man säga är en HD-variant av Digital Betacam som var vanligt inom broadcasting förut, och är iofs även idag för de som inte gått över helt till HD. Banden till HDCAM är utformade för just det formatet och det står klart och tydligt på dem, HDCAM Om vad HDCAM är finns det massor av information på nätet. Så ett HDband skulle i princip t.ex. vara ett HDCAM-band 0 Quote
maria ahlin Posted November 27, 2008 Author Posted November 27, 2008 Perfekt tack! HDband vet jag inte riktigt om det finns något som heter. Kanske ett band avsett för HD-material ? HDband är nog bara ett smeknamn för alla sorts band som kan hantera HD-material. Så i princip kan det se ut som vilket band som helst. HDCAM däremot är ett specificerat format enligt konstens alla regler, av Sony själva om jag inte misstar mig. HDCAM kan man säga är en HD-variant av Digital Betacam som var vanligt inom broadcasting förut, och är iofs även idag för de som inte gått över helt till HD. Banden till HDCAM är utformade för just det formatet och det står klart och tydligt på dem, HDCAM Om vad HDCAM är finns det massor av information på nätet. Så ett HDband skulle i princip t.ex. vara ett HDCAM-band 0 Quote
Recommended Posts