Jump to content

Blu-ray authoring

Michael Nero

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Blu-Ray standarden stödjer ett par olika komprimeringsformat i en drös olika scheman.

Följande format stöds utav standarden:

* MPEG-2 ISO/IEC 13818-2 LP@LL - LP@ML - LP@HL - MP@LL - MP@ML - MP@HL (All 13818-2 kapabel utrustning hanterar även avkodning utav MPEG-1 video samt MPEG-1 ljud).

* H.264 / AVC ISO/IEC 14496-10 (MPEG-4 Part 10) - Maximalt: High Profile @ Level 4.2

* Microsoft VC-1 SMPTE 421M

PPro CS4 stödjer både encoding utav MPEG-2 som H.264 i High-def profiler, redo för BR.

Personligen utför jag för tillfället ett flertal analyser utav H.262 i jämförelse av H.264, för att gravt kunna framhöva för och nackdelar med de både komprimeringarna gällande anpassning för BR.

Jag hade i dagsläget strikt kört H.264 om fallet vore authoring för BR med restriktioner för bandbred som ej får överstiga ett circus på 40 mbit / sek för videoströmmen (Kan påpekas att den tillåtna bandbreden för videoströmmen bör hållas lägre).

Det finns med all sannolikhet färdiga mallar i Adobe Media Encoder CS4 för H.264 komprimering i hänsyn till BR, gällande bandbred, upplösning, flaggning, bärare och andra mindre attributer som krävs utav BR standarden.

Blu-Ray standarden har en maximalt tillåten upplösning på 1920x1080 Progressivt genererade bilder. En MPEG-2 ström måste för BR standarden även kapsuleras i en Transport Stream i kontrast mot DVD som använder Program Stream, grovt exempelvis: .m2ts / .mpg.

Djupare än såhär orkar jag inte dra vid denna tiden på dygnet..