artmade Postad 6 november 2008 Postad 6 november 2008 Hallå där, hoppades på att ni kunde hjälpa mig med en sak. Jag ska göra ett intro, har dock inte så mycket erfarenheter av after effect men jag har lite hum om hur det funkar.. Jag ska i stora dra göra precis som introt i "grattis världen" och undrar hur jag ska gå till väga.. http://www.youtube.com/watch?v=RuljpX2rqug&feature=related Är dock själva grunden jag behöver hjälp med hur jag får en kamera att röra sig åt höger medans objekten åker ut ur bilder till vänster... checka länken tack på förhand.. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 6 november 2008 Postad 6 november 2008 Här snackar vi basic After Effects, så du borde kunna göra detta om du har ett hum. Kan förklara lite kort hur du kommer igång. Lägg in alla objekt du vill ha med i ditt projekt och gör om dem till 3d-layers. Infoga en ny kamera, 35mm preset funkar bra. Välj en custom view, alltså inte "active camera" eller "camera 1" som är default i comp viewn. Nu ser du bättre hur du ändrar position på dina objekt. Flytta dem längs x-axeln med önskat mellanrum tills de inte längre är ovanpå varann, utan så att alla syns. Byt nu tillbaka till camera 1 och sätt en keyframe för Position och Point of interest. Dra CTI'n (markören?) framåt på tidslinjen och ändra värdet på dem. Förslagsvis ökar du summan på positionens x-axel, det ska få kameran att åka till höger och eftersom dina objekt är 3d-lager ska de följaktligen röra sig ut ur bild till vänster. Vet inte om detta hjälpte dig, men det är grunderna iallafall. 0 Citera
Dark_tree Postad 7 november 2008 Postad 7 november 2008 mycket av detta kräver övning...bra om du har AE kunskaper redan nu, för med kamera funktionen och 3d funktionen som finns ger stora möjligheter till detta.. 0 Citera
megawatti Postad 10 november 2008 Postad 10 november 2008 Mitt lättaste knep till dig är att först göra en gigantisk bild i ps, typ säg en 8k typ 8000x8000 pixlar. Eller börja med mindre bilder och pussla ihop.. Bara BLOCKA ut de viktgaste effekterna, sen exporterar du denna färdiga bilden, Kom ihåg att använda lager! en effekt på kanske 1-2 lager osv.. Gruppera också... Sen importerar du till AE bara, där får du dina lager redan färdigt och allt.. Sen är de bara sätta upp ett movment över allt, och börja göra effekt för effekt.. Går snabbt när man fått upp workflowet! Introt åvan skulle jag kunna återskapa på några timmar med mitt sätt, om jag sätter mig in i det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.