Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag jobbar som som skrivande frilansjournalist främst men har börjat få in mer uppdrag som ska publiceras på webben. Nu behöver jag även kunna producera videoreportage för webbpublicering och undrar vad jag behöver för kamera för att göra videoklipp för webben med bra kvalitet. Och vilket redigeringsprogram förordar ni?

Jag har visserligen en "hobby"- videokamera som jag filmat med och gjort kortare videoklipp som kunnat användas i flash-filmer på webben med men det har inte varit i proffessioellt syfte. Det är förstå ingen nackdel om kameran även kan användas för mer kvalitetskrävande syften i framtiden.

Någon som har bra tips?

Tacksam för svar.

• 2 veckor senare...
Postad

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7122102

denna kamera kan fungera mycket bra. den spelar in på P2 kort i hd men man kan också välja bland fler olika inspelningslägen. den har riktigt grym ccd optik och många in/utgångar för snabb över föring till dator.

Program så skulle jag välja följande.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8544922

Avid mycket kraftfullt program som klarar allt i stort sett. tänk på aå att det kräver mycket datorkraft.

Abbe

ps. din budget kanske inte riktigt passar till detta kit?

Postad

"frilansjournalist främst men har börjat få in mer uppdrag som ska publiceras på webben. Nu behöver jag även kunna producera videoreportage för webbpublicering och undrar vad jag behöver för kamera för att göra videoklipp för webben med bra kvalitet."

Och du länkar en kamera för 300.000kr? Haha, härligt! :D

Ska inte vara en sån person som klagar på andra och inte gör bättre själv, men Surrhumlan, vad har du för budget att jobba med?

Viktigt för dig är att du köper en kamera som har möjlighet för extern mikrofon, för ljudet är minst lika viktigt som bilden om du ska jobba med intervjuver.

Mitt tips är att ringa eller besöka en videoaffär, så som scandinavian photo och helt enkelt höra vad dom har för tips.

Skaffade nyss en Canon HV30, och tycker den tar riktigt bra video, på http://www.vimeo.com kan du söka efter olika vidokameror och du kommer få flera klipp där du ofta kan undersöka kvalitet osv. :)

Postad

För webben räcker got och väl Vanlig SD, du behöver inte HD här, inte ennu iaf..

Så passa på, kolla blocket, de säljer många mycket bra kameror för ett lågt pris. För 10-15k Så får du en mycket bra kamera!

Postad

Min budget om jag slår till ligger på ca 25000 och jag kan mycket väl tänka mig begagnat. Det viktiga är att jag inte vill vara begränsad utan vill kunna använda kameran även till dokumentär- eller kortfilm för TV tex.

Precis som ngn sa så vill jag ha uttag för separat mikrofon.

Postad
Min budget om jag slår till ligger på ca 25000 och jag kan mycket väl tänka mig begagnat. Det viktiga är att jag inte vill vara begränsad utan vill kunna använda kameran även till dokumentär- eller kortfilm för TV tex.

Precis som ngn sa så vill jag ha uttag för separat mikrofon.

Då kan du likaväl gå med en Semi-Pro HD-variant, Kolla efter tester på typ Camcoder Info, Sedan blocket.. För en kamera sjunker ganska mycket i pris! Det är mitt tips

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...