Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Nu har jag tagit på mig ett ansvar som jag kanske, kanske inte riktigt är varm i kläderna med ändå.

I vår förening råder det stor förvirring på hantering av de filer som man tar in i datorn från kameran. Både var de tar vägen, och hur man vid senare tillfälle ska hitta de. Men också att placera de rätt från början, namnge de. Skapa mappar osv.

Jag kände mig lite duktig på det och tog på mig ansvaret att vid något tillfälle förklara för 3-4 medlemmar detta grundligt.

Och utan att att nedvärdera mina kunskaper i detta måste jag säga att jag känner mig nu lite osäker. Känner att jag skulle nog behöva vet lite mer... lite mer omfattande om ämnet.

Tacksam om någon skrev mer om det eller/och la in någon länk om ämnet.

Tack

Neo

Postad

Är det hantering av videofiler du menar?

Vilket operativsystem använder ni?

Vilken mjukvara använder ni?

Är ni flera personer på en dator? olika inloggningar?

Hur vill ni att det ska fungera?

Postad
Är det hantering av videofiler du menar?

Vilket operativsystem använder ni?

Vilken mjukvara använder ni?

Är ni flera personer på en dator? olika inloggningar?

Hur vill ni att det ska fungera?

Tack Kimster

1. Windows XP

2. Använder Adobe Creative Suite CS3

3. Det är fler personer, dock med samma inloggning.

4. Vi vill att var och en skall skapa sin egen mapp (tillfällig eller ej) för att utifrån den spara filer man tar in från kameran (videofiler) men också andra filer som ljudfiler så att allt ligger på samma ställe för den specifika personen.

Och, ja, det är videofiler främst det handlar om.

Det jag just nu känner att jag kan (?) är att när man fånga video ska man inte spara på samma hårddisk som programmet är sparat i.

Sedan undrar jag, ska man ha samma mapp för både det material man fångar från kameran och projektet som man jobbar med?

Där råder det lite förvirring för min del, då jag tror att man även projektet inte ska sparas på det hårddisk som själva redigeringsprogrammet finns installerad. Stämmer det?

Postad

i CS3 kan du välja var du vill spara projektfilen när du skapar projektet. När man spara in material från band så kan man välja mellan att det automatiskt ska lägga materialet där projektet är sparat eller om man vill sparar någon annanstans.

Man kan välja lite hur man vill egentligen.

Rekommenderat är ju alltid att separera system från redigeringsmaterial på hårddiskar.

Hur man väljer spara projektet spelar mindre roll, och jag tror alla göra olika.

Men generellt talat så går det bra att en person har sin personliga mapp på en hårddisk som inte är systemdisken.

I sin mapp kan man sedan välja att t.ex. skapa en ny mapp för varje projekt. Då sparar man projektet i den mappen och även videofiler och ljudfiler och eventuellt andra filer som grafik motsv.

Eller så kan man dela upp det ännu mer, så att man i projektmappen sparar varje sorts media i egen mapp, t.ex. videofilerna spara i mappen video, musik i musikmappen osv.

Vissa jobbar så att man lägger projektfilerna på en hårddisk och materialet på andra. Då gäller det att man har koll på vems fil som är vem. Man kan givetvis skapa personliga mappar på flera ställen. Det brukar bero på hur man har sin backup ordnad. Projekt

Men jag tror att enklast är att man har en personlig mapp, där man sen sparar en ny mapp för varje nytt projekt. I projektmappen sparar man sen projektfilen och materialet lite hur man önskar, då det inte påverkar hur de andra jobbar.

Ett annat tips är att vara noga med döpandet av filerna. Det låter töntigt i början när man ska skriva namn_datum_tagning_scen_plats_etc. ..eller vad man nu väljer ha med.. men det är otroligt värdefullt för när det blir säg 30-40+ filer eller, man några månader efteråt ska leta upp något, eller att någon 3e person vill leta efter något.

Försök hitta en standard för hur filnamnen skall se ut så kommer det hjälpa alla inblandade som använder datorn. Försöka komma överens om standarder så mycket som möjligt, kanske även i hur ni döper mapparna.

Postad

Tack än en gång för klargörandet.

Jag var lite förvirrad om det gjorde något om man sparade projektfilerna och videofilerna på samma mapp. Men tydligen som gör det inget. Däremot så verkar det spelar roll att man får försöka att separera på projektet/videofilerna och videoredigeringsprogrammet.

Så tack för hjälpen. Känns mycket bättre nu.

tack

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...