Pehrbau Postad 12 oktober 2008 Postad 12 oktober 2008 Jag har en 66 minuter lång 2-språkig film med subtitles, som skall läggas på DVD. Har ägnat flera dagar år att få allt att fungera vid buildprocessen. Vid testen noteras inte några problem med alla testparametrar satta. Filmen spelar perfekt i preview men vid skapandet av en iso-fil så hakar det upp sig med "General Error". Jag har följt några av Adobes felsökar papper i detalj men inte lyckats lösa problemet. Filmen börjar med språkvalsmeny mot rörlig bakgrund. End action till en kort inledning med länk till svensk spelmeny och med override till den engelska menyn. Båda dessa menyer har rörlig bakgrund. Från spelvalsmenyerna finns knappar för 7 tidslinor med Link back to here. En ytterligare knapp skall länka till en svensk playlist och en engelsk playlist som är lika med undantag för den sista tidslinan som innehåller credits mm. Allt fungerar perfekt i preview men ger ovanstående stop vid build. Om jag tar bort playlistorna och låter den knappen vara tom så fungerar build men då kan jag inte heller spela filmen i sin helhet. Har ett flertal gånger byggt upp projektet i steg och provat med build och kommer alltid lika långt. Det går alltså att köra göra en skiva med allt utom just hela filmen. Jag har också provat att länka alla tidslinor - som man gjorde när Playlist inte fanns - men det ger faktiskt samma felmeddelande General Error. Jag har tömt dels media cashfilen i Encore och dödat alla cash filer på disken samt botat om ett antal gånger. Samma sak hela tiden. Jag såg en notering någonstans att antalet kapitel i playlists inte skulle överstiga 20 så det har jag också provat med samma resultat. Min fråga är nu 1. om någon har ytterligare något tips 2. om det i det här avseendet är någon dramatisk skillnad mellan version 2 och CS4. 3. om någon kan rekommendera ett annat authoring program till rimligt pris som stöder flera audio och subtitle spår. Eftersom jag inte använder Premiere Pro (har version 1,5) som jag inte använder, vill jag helst inte uppgradera båda för att få Encore CS4. Har använd Encore 1, 1,5 och 2 i flera år. Hårdvara: Asus P5Q, Intel Q9450, 3 (4)GB, 2TB, Radeon 3650 Mjukvara: Windows XP Pro sp3, Encore DVD 2, Edius 4.6, Auditon 2, AE 7, Photoshop CS2 0 Citera
Rogge Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Det går alltså att köra göra en skiva med allt utom just hela filmen. Det verkar vara just där felet ligger. Vad händer om du skapar ett nytt project, importerar in den film som skapar problemet som en Timeline, sätt End Action tillbaka till en meny och bränner? Gör det med en helt statisk meny men en knapp på, dvs inga motion menues, overrides, playlists, etc. Gåt det att bränna då? Nej, det är ingen dramatisk skillnad mellan 2.0 och CS4 förutom stabilitet vilket ju faktiskt kan vara dramatisk. Jag tycker själv att både PPro 2.0 och Encore 2.0 är väldigt temperamentsfulla och krashar mer än gärna varför jag undvek dom flitigt och höll mig till 1.5 ända tils CS3 kom då det var rejäl skillnad i just krasher och stabilitet. Skillnaden mellan Encore CS4 och Encore CS3 är dock minimal. 0 Citera
Pehrbau Postad 13 oktober 2008 Författare Postad 13 oktober 2008 Hej Roger! Jag hoppades på att just du skulle se mitt nödrop. Jag har en version ute för bedömning och kritik där jag lagt allt på en tidslina men med kapitelindelning. Det har gått genom direkt. Har också provat med att göra nya projekt från scratch några gånger med olika kombinationer av tidslinjer och meny och med och utan moving menus. Jag har också installerat om Encore och gjort otaliga ombotningar. För fyra år sedan gjorde jag en annan film med två språk och sutbitles i Encore 1.5 och hade jätteproblem just med building-processen. Till slut löste det sig när jag fick direkt mail support med en trevlig kille i Skottland. Jag skickade över en skiva med projektfiler till honom och sedan med gemensamma ansträngningar lyckades det att få igenom en iso-fil. Han sade att han hade "tweaked" en hel del för att det skulle funka. Att du såg stor skillnad i stabilitet mellan 2 och CS3 låter ju hoppfullt. Under dagen kommer jag att bygga upp en ny version men i annan ordning och börja med en playlist för att se om det fungerar. Går det så bygger jag vidare med en bit och build-prov i taget. Avvaktar ett tag till för att se om Max eller någon annan dyker upp och också om det kommer något tips på ett annat program. En uppgradering av Encore kostar ju nästan lika mycket som ett annat någorlunda kvalificerat program. Tack för att du svarade! / Pehr 0 Citera
Rogge Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Under dagen kommer jag att bygga upp en ny version men i annan ordning och börja med en playlist för att se om det fungerar. Går det så bygger jag vidare med en bit och build-prov i taget. Ja, prova med det. Om jag förstod rätt så hade du tidigare skapat en Timeline och sedan lagt flera klipp på den. Det skall fungera men ger ofta problem och bör alltid undvikas. Separata Timelines plus Playlist är en bra kombination tycker jag! :) 0 Citera
Pehrbau Postad 13 oktober 2008 Författare Postad 13 oktober 2008 Hej igen Roger! Mina tidlinor består bara av en fil men denna är sammansatt av flera filmdelar som separeras med kapitel. Nu har jag lyckats få ordning på projektet. 1. plockade in alla assets och skapade tidslinorna. Lade in en meny och gjorde en playlist med de svenska tidslinorna och avslutning. Build fungerade. 2. skapade ytterligare en playlist med de engelska versionerna. Lade också in de två subtitelspåren på var lina. Build gick bra. 3. lade in språkvalsmenyn och inledningssnutten med länkar till två huvudmenyer. Build fungerade. 4. lade in kapitelindelning och fyllde på med subtitelskripten. Build fungerade 5. Länkade alla buttons till sina tidslinor med retur till resp knapp på båda menyerna. Build gick fortfarande bra. 6. lade in rörliga bakgrunder på alla tre menyerna. 7. ställde in disk och meny parametrarna för tittar hantering- Slutresultat: allt fungerar nu! Efter en veckas jobb. Puh! Mvh / Pehr 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.