Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan allihopa

Vi är två styckna glada killar som håller på och gör en surrialistisk kortfilm skolan. Vi har ett problem som vi behöver ha hjälp med(egentligen flera men dem löser vi efterhand). Vi ska förminska en ganska lång person till dvärg han ska var i samma bild som en normallång person. Vi hade tänkt köra Bluescreen pga. bakgrunden ska vara helt vit. Senare i samma scen ska "dvärgen" dra handen genom magen på den normallånga personen.

Vi har tillgång till Premier CS3 och After Effect CS3

Hur löser vi detta smidigast?

Postad

Bluescreen / Greenscreen har ni rätt i att köpa, väldigt bra att ha istället för att manuellt maska, så då ni har löst problemen hur man maskar ut / belyser er screen på bäst sätt etc så är det bara att göra följande:

Smidigast löser ni detta om ni söker på google / manualen / help efter

1: Scaling in After Effects / PremierE

2: Masking in After Effects / PremierE

Annars går det alltid att fråga er lärare om ni fick programmet ifrån skolan.

Postad

Skall ni ha helt vit bakgrund skulle jag råda er att skita i croma key d.v.s. blue eller green screens, de ger bara en massa spill som ni måste korrigera bort, speciellt mot en vit bakgrund. Jag skulle helt enkelt se till att fräta ut den vita bakgrunden helt och använda den vita bakgrunden som math och keya med den för det lilla som behöver keyas (hans hand är det enda så vitt jag förstår). Eller ähh jag är trött, kanske inte fattade heller.

• 2 veckor senare...
Postad

Fattar ungefär 5% av din fråga men kan ju försöka svara lite iaf x)

aja, att förminska en person i AE är ju simpelt, 2 klipp, 1 med personen, 1 utan, maska ut personen och förminska, Hard mode? ;P

Anyway, den andra grejen fattade jag inte direkt men så vitt jag förstår så ska nåns hand gå igenom magen på en annan person (?) och här beror de ju på vinklar å skit men om ni inte är så grymma i AE så använd de simplaste tricket ever :P gör en LITEN subrakt mask där handen ska in i magen på personen så att handen försvinner när han når masken d.v.s när handen når magen, på så sätt får du de att se ut som att handen åker in i magen på personen, dock behövs de självklart lite blod och effekt sättningar eftersom de enda som händer är att handen "försvinner" ju längre mot magen den kommer. Sorry om du inte förstod nåt, är sjukt trött, bara skicka ett PM så förklarar jag mer XD. Sov gott. ;P

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...