Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Finns det någon som vet varför det blir svarta fält på stillbilder som jag lägger på tidslinjen i P Elements? Bilderna är redigerade i Photoshop och sen helt vanligt importerade in i Elements. Dom ser bra ut ända tills dom hamnar på tidslinjen, då det läggs till svarta fält på sidorna om bilden. Helt omöjligt att få bort det svarta. har försökt att dela klippet, men då bildas det bara dubbelt svart istället.

Någon som vet vad felet är och hur jag kan få bort det svarta?

Mycket tacksam för svar!

Vänligen

Anders

Postad

Hej!

Tack för ditt svar! Hur ändrar jag på det? Något måste ha hänt. Kan jag ha klickat på någon inställning? För det har fungerat bra innan när jag lagt till några stillbilder i filmer.

Dessa svarta fält på sidorna av bilderna- det spelar ingen roll vilka bilder jag lägger till, så fort jag lägger ner bilden i filmen på tidslinjen

så kommer dom igen. Klart frustrerande! Jag letar och letar men jag förstår inte vad som är fel.

Mycket tacksam för mer hjälp!

Vänligen

Anders

Postad

Hej igen!

Det stämmer nog det där med fel storlek. Bilderna ser helt enkelt för små ut..!! Dom fyller inte upp bildrutan. Och jag förstår ännu mindre nu! Snälla hjälp!!

Vänligen

Anders

Postad

Du måste berätta vad du har för format på filmen i tidslinjen. Men som exempel kan jag ta HDV 1080i.

Filmen spelas upp i 1920 x 1080 bildpunkter men för att spara plats använder man bildrutor som bara är 1440 x 1080. När man spelar upp så sträcker man ut bilden på bredden ggr ca 1,33. Samma sak gäller DV i 16:9 men med andra siffror.

I PS CS3 kan du välja att ha spara på detta sätter och har du en äldre version kan du, om de gäller HDV, beskära bilden 1920 x 1080 pixlar. Sen ändra bildstorleken till 1440 x 1080 UTAN att bevara proportioner. Då trycks bilden ihop och borde spelas upp "RÄTT" i din film.

Hoppas det klarnar lite.

/KN

Postad

Hej!

Tack så mycket för ditt svar. Dessvärre "klarnar" det inte så mycket i min skalle..

Om jag öppnar ett helt nytt projekt, och lägger in bilder på tidslinjen, så skapas samma svarta fält på sidorna om bilden fastän att dom är helt ensamma och inte mixas med någon rörlig video.

Jag testade att lägga ner tre bilder som jag vet att jag använt innan till ett bildspel. På tidslinjen skapas direkt dessa hemska svarta fält! Innan har det fungerat helt utan bekymmer (med dessa bilder).

Det ser ut som 16:9 fast det svarta ligger på sidorna om bilderna istället för där uppe och nere.

Jag förstår överhuvudtaget ingetting.

Vänligen

Anders

Postad

Hej igen!

Jag kan öppna två nya projekt. Det ena blir det svarta fält på sidorna om bilderna. Och i det andra projektet blir bilderna som vanligt på tidslinjen. Inte ett svart fält så långt ögat når! Rena lotteriet alltså!

Dessvärre är jag nästan helt klar med en film som jag har jobbat länge med, skulle bara lägga till stillbilderna också.. och det gick ju som det gick med det.

Kan det vara något fel på programmet? Det är Elements 2,0 , så det börjar ju bli till åren nu. Men det verkar märkligt att det skulle spela någon roll?

Vänligen

Anders

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...