Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag går natur men skulle gärna vilja utbilda mig inom film, helst regi. Vad för program och kurser bör man ha läst för att kunna komma in på ngn filmutbildning? Kan man klara antagningsproven utan att vara jätte tekniskt lagd? Det jag brinner för är levande bilder men tyvärr har inte datorer funnits i mitt närmsta intresse område. Hur "teknisk" måste man vara för att kunna komma in på en regilinje?

Postad

Bra fråga faktiskt. Allting hänger ju ihop, vissa regissörer är tekniskt mer insatta än andra. Du måste ju ha förståelse för vad som är genomförbart och vad som inte är det. Pengar är en annan faktor. Har man, som regissör, förståelse för den tekniska biten så blir det ju lättare att avgöra vad som är tekniskt genomförbart inom ramen för den uppsatta budgeten. Men det där är ju också något som man iofs kan lära sig successivt, det absolut viktigaste för att bli regissör är att ha förmågan att kunna berätta en intressant historia. Innan man siktar på t.ex DI kan det ju vara en idé att plugga antingen på Stockholms filmskola eller Kulturama, då skaffar du dig en bredd inom allt från kameror till ljussättning osv.

Postad

Bra beskrivning, men det var lite oschysst att ta upp just sthlm filmskola och kulturama, tycker jag. Utifrån dessa skulle det alltså innebära att endast de rika (i praktiken) kan bli regissörer.

Folkhögskolorna tycker jag är viktiga att ta upp. Där krävs inga formaliteter, utan hela antagningen baseras på personligt plan, utifrån ansökan, intervju och antagningsprov.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...