fingerprint Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Jag går natur men skulle gärna vilja utbilda mig inom film, helst regi. Vad för program och kurser bör man ha läst för att kunna komma in på ngn filmutbildning? Kan man klara antagningsproven utan att vara jätte tekniskt lagd? Det jag brinner för är levande bilder men tyvärr har inte datorer funnits i mitt närmsta intresse område. Hur "teknisk" måste man vara för att kunna komma in på en regilinje? 0 Citera
jimboyummin Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Bra fråga faktiskt. Allting hänger ju ihop, vissa regissörer är tekniskt mer insatta än andra. Du måste ju ha förståelse för vad som är genomförbart och vad som inte är det. Pengar är en annan faktor. Har man, som regissör, förståelse för den tekniska biten så blir det ju lättare att avgöra vad som är tekniskt genomförbart inom ramen för den uppsatta budgeten. Men det där är ju också något som man iofs kan lära sig successivt, det absolut viktigaste för att bli regissör är att ha förmågan att kunna berätta en intressant historia. Innan man siktar på t.ex DI kan det ju vara en idé att plugga antingen på Stockholms filmskola eller Kulturama, då skaffar du dig en bredd inom allt från kameror till ljussättning osv. 0 Citera
Raffe Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 Bra beskrivning, men det var lite oschysst att ta upp just sthlm filmskola och kulturama, tycker jag. Utifrån dessa skulle det alltså innebära att endast de rika (i praktiken) kan bli regissörer. Folkhögskolorna tycker jag är viktiga att ta upp. Där krävs inga formaliteter, utan hela antagningen baseras på personligt plan, utifrån ansökan, intervju och antagningsprov. 0 Citera
jimboyummin Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 Jo, du har rätt. Blev bara att jag tog upp de två skolor som jag känner till. Finns väl säkerligen en hög med folkhögskolor som lär ut film också. 0 Citera
fingerprint Postad 12 september 2008 Författare Postad 12 september 2008 Jag kollade upp de skolarna jummboyummin förslagit och som sagt så kostade de ju endel. Har ni några förslag på folkhögskolor man borde kolla på och som har bra rykte? 0 Citera
jimboyummin Postad 13 september 2008 Postad 13 september 2008 http://www.sfi.se/sfi/smpage.fwx?page=5798 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.