Gå till innehåll

Konvertera VHS till Dator via pd 150 videokamera

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag är ny på detta mycket intressanta forum. Hoppas jag har lagt min fråga på rätt ställe, annars får någon flytta den :)

Jag har kopplat en VHS video till en Sony Pd 150 videokamera med scart i videon och s-vhs i kameran. Från kameran går jag med firewire till datorn. Kameran har en inbyggd funktion som konverterar till digitalt.

Problemet...Bilden är bra men jag får ingen färg. Inte ens på kameradisplayen får jag färg. Kan det ha med videon och s-vhs övergången att göra? Jag vet att kabeln fungerar och att den går att använda på båda hållen. När jag kopplar från datorn till tv'n så går det utmärkt. Jag är ganska säker på att problemet ligger mellan VHS-videon och kameran. När jag starta "capture" i premier så kommer bilden upp men fortfarande svart/vit

Har inte scart och S-vhs samma signal?

Kan det vara någon inställning i kameran?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Postad

Stämmer att det är SCART till S-Video som ställer till det. Du måste i mottagaren (eller i sändaren kommer inte ihåg vilket det var) tala om att det är en Svideo-signal. Att den är svartvit beror på att den tror att det är en kompositsignal där alla färger kommer i samma stift. Svideo har ju flera.

T.ex. när jag har kopplat upp mig med kamerans S-video till TVn med hjälp av en SCART konverter så har jag i TVns meny tvingats tala om att SCART-porten ska ta emot en S-video signal.

Postad

Tack, Kimster för ett snabbt svar!

Jag hittar inte någonstans i menyn där man kan ändra till S-vhs varken på videon eller kameran :(

Kanske måste köpa en Super-vhs video? Då kan jag kanske överföra S-vhs till S-vhs istället. Tycker bara att det borde fungera med scart!?

Jag får experimentera vidare... Någon här som har en pd-150 som vet?

Postad

Jag chansade och köpte en Vanlig scartadapter med S-video ut/in och en vanlig S-videokabel. Totalt 118kr. Exakt samma kontakter som kabeln jag testade med först fast då lösa delar. Nu har jag färg :D Vet inte vad skillnaden är men det fungerar...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...