tokiho Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Hej hej! ^^ jag har gjort massor med filmer med min kamera och lagt in dem i datorn. Men min dator börjar bli allt segare så jag tänkte bränna ner dem på dvder. Och det var jag inte så bra på men min brorsa hjälpte mig att bränna dem i ett program som heter nero som han hade. Och då brännde han dem på DVD+RW skivor, min dator klarar både + och - R, sa han, och det bränndes och så, men sen kommer problemet, det går inte att spela upp dem. Varken på dvdn, playstation 2, eller en annan dator. trodde först att det bara var dvdn som inte klarade formatet, men det borde den vel kunna? formatet var .avi. hur ska jag göra? dags för en ny dvd eller? eller krävs det bara att ändra filformat, och isåfall hur? :) tack. 0 Citera
Pehrbau Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Om du lade din film på en DVD i avi-format kan den inte spelas i en DVD-spelare. Då måste du konvertera avi-filmen till MPEG2 och dessutom skall strukturen på skivan följa den standard som DVD kräver. I Nero finns troligen ett program som kan klara det. Låt Nero läsa in din avi-film och låt Nero konvertera den till lämpligt format. I de senaste versionerna av Nero kan du läsa hur man gör i Neros manual. 0 Citera
tokiho Postad 4 september 2008 Författare Postad 4 september 2008 okej tack så mycket! ^^ min bror sa att det skulle funka bara det var avi på dem :S nåja ska försöka igen då :) 0 Citera
kennethm Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 AVI kan innehålla många olika typer av ljud- bildströmmar. Säger alltså inget om hur han kodade filmerna. Om man har en någorluna ny DVD-spelare så brukar den vara DivX-kompatibel. Det ser du på att du får upp filnamnen på TV:n när du sätter i skivan. Går dom ändå inte att spela så har han inte kodat dom rätt: DivX/Xvid (h.263) med max 720x576 (vill jag minnas) och mp3 eller AC3-ljud. DivX är en betydligt modernare codec än Mpeg2 som ger mindre filstorlekar med samma kvalitet. Du får alltså in fler filmer på samma DVD... I ditt fall hade jag låtit bli att koda om dom alls (ger ju förluster) och bara brännt ner originalfilmerna direkt till DVD:n som backup. Sen kan du ju spela upp dom i din dator istället. 0 Citera
tokiho Postad 5 september 2008 Författare Postad 5 september 2008 men det går inte att spela upp filmerna på datorn. På min egen dator har det gått att kolla på dvder förut, men nu fungerar det inte längre, men jag testade på min andra dator en acer som kan spela upp vanliga dvder altså såna man köper, men det funkar inte med dem man bränner, datorn tror bara det är ljud, och spelar det i wndows media player som en musikfil. :S 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.