Jump to content

Musikvideo

tornad

Recommended Posts

Hej Jag är helt nybörjare när det gäller att filma osv... men jag har en idée att göra en musikvideo men då kommer själva frågan då =) Jag vill göra så kallat Bluescreen, en väldigt enkel form av det iaf, hade tänk mig ngt sånt här:

Jag står å sjunger "mimar" framför en bluescreen å sen lägger jag in ljudet i ngt program å lägger även in ngn strand med havet som rör sig..=) är detta svårt lr??? å vilket program ska jag använda???...Jag är ingen nybörjare på datorer så jag kommer lära mig fort, men vill ha lite tips om bra program osv...

Mvh//Johan

Jag använder Vegas Video och det har fungerat helt utan problem för mig.

Bara du har en snabb dator med mycket hårddisk-utrymme och bra med RAM så kommer det att funka skitbra.

Det roliga med Vegas är att man slipper sitta och vänta på förbaskade renderingar hela tiden. I t.ex. Adobe Premiere så måste man rendera effekterna innan man kan se hur det ser ut.

I Vegas så sker allt i realtid och det är jättelätt att lägga till ljudspår och klippa film.

Men smakar det så kostar det. Det är ju inte billigt med videoredigeringsprogram.

Men Vegas Video rekomenderar jag starkt till dig. Det är lätt att komma igång med och jättelätt att klippa.

Att lägga till en blue screen-effekt är så lätt som att man går in i effekfönstret och drar effekten till klippet. Då ploppar det upp en ruta där man får ställa in vilken färg och styrka som effekten ska ha.

Finns till och med en pinpett så att du lätt kan välja ut precis din färg som du har på din bakgrund.

Lycka till!