Gå till innehåll

Betalning för film


IronLion

Recommended Posts

Jag har några färdiga filmer som jag vill presentera till produktions/distributionsbolag. Finns det någon som kan hjälpa mig att ta reda på vad "normal" ersättning är för den som har gjort filmen? Alltså hur stor procentsats ska distributionsbolaget få och hur mycket regissören? Var går gränserna för vad som är rimligt eller orimligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena.

Om du ska lämna in filmen till tv. svt. får du 2000 kr min tror jag hörde en gång.

Men om du lämnar den till ett filmbolag kan du inte räkna med att få så mycket.

Beror helt på hur bra din film säljer så klart.

Sen är det nog upp till dom som arbetat med filmen hur man lägger upp betalingen för var och en.men bolages som nu äger din film får mest av guldet om du förstår.

Om man är anstäld regissör på ett bolag som oftast då betalar filmen blir det ju annorlunda med lön.

 

Mer vet inte jag om det området. hoppas det hjälpte något kanske.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Exempel: en TV-kanal betalar 2000kr/min. HUR stor procentsats ska distributionsbolaget behålla och hur mycket ska gå till regissören ? (Färdig producerad film. Ingen anställning.) Distributionsbolaget har däremot marknadsföringskostnader m.m. och ett internationellt kontaktnät vilket jag inte har och därför behöver jag deras tjänster. Jag behöver veta om 25%, 33%, 50% eller 75% är standard i branchen om jag ska ha en stabil förhandlingssituation med ett bolag.

Länk till kommentar
Share on other sites

om du inte har någon anställning. Säg att du är prevat person eller har ett företag som spelar in film.

Du vill ha ut din film genom ett distubitons bolag då. Som då står för all kostnat för att filmen ska nå ut till biografer och sen te dvd.

Om filmen drar in 1 000 000 kr får du inte mer än 100 000- 50 000 kr. Kanske inte äns det.

Räkna med ett sådant resultat istället.

Annars är det best att ta kontakt med ett distrubitons bolag och fåga dom om % mängden.

 

Skulle du gjort en film och lämnat den till ett bolag i hollywood hade du inte fort ett skit:P

 

Många är grisar och jag tror det är så här i sverige.

Vet dom som gjort deras första filmer och fort den såld på dvd. men inte fårt en pening för det. även om filmen kostat runt 300 000 kr.

Det ända man kan vara nöjd med är att man får ut sitt namn och gör fler och bättre filmer.

 

Hopaps det hjälpte något nu då:P..

Lycka te!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om filmen drar in 1 000 000 kr får du inte mer än 100 000- 50 000 kr. Kanske inte äns det.

Räkna med ett sådant resultat istället.

Annars är det best att ta kontakt med ett distrubitons bolag och fåga dom om % mängden.

Man ska alltså anta att man får väldigt dåligt betalt och sen fråga bolaget hur mycket de vill betala? Eftersom ersättningen är en förhandlingsfråga så är detta en mycket dum ansats. Det är bättre att precis som trådstartaren gör att ta reda så mycket som möjligt om vad man kan förvänta sig.

 

Själv har jag ingen aning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...