Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Ska köpa en 35mm adapter och har kikat runt på en massa olika modeller i alla olika prisklasser. Men innan jag beställer adapter och objektiv skulle jag vilja ha lite klargörande gällande några saker. Är väldigt ny på den här fronten.

Det heter 35mm adapter. Men objektiven man monterar på adaptern är ju helt "vanliga" objektiv som kan heta 25mm, 50mm, 100mm osv. Är själva ordet 35mm där bara för att slutresultatet ger en känsla som liknar 35mm film väldigt mycket, och har ingenting med själva objektivet att göra?

Kan man använda sig av den här adaptern.... http://cgi.ebay.com/35mm-Lens-DOF-Adapter-with-Nikon-or-Canon-Mount_W0QQitemZ320288745760QQihZ011QQcategoryZ30059QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

...tillsamans med det här obejktivet? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Och på adaptern så står det i infon att: Our handcrafted adapters are made to fit any Camera's front filter thread from 37mm-72mm

Hur fungerar det? Följer det med stepringar eller?

Och om det är någon som vet en budgetvarriant på 35mm adapter (förutom den jag länkade till ovan) så uppskattar jag om ni hojjtar till =)

Tack på förhand, flera frågor kring detta kommer nog att dyka upp!

Postad

Tror faktiskt jag slår till :) Min gammle XM1:a har tyvärr fått fnatt och vill inte längre vara med och leka. Så detta paketet kom som.... ett packet på posten ;)

Postad

skillnad på mm och mm. 35mm, kommer ifrån stillbildskamerorna då filmen (negativen) är 35mm och det är objektiv ifrån dessa kameror man använder?.

rätta mig om jag har fel

de andra mm är ju brännvidden

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...