William Johansson Postad 4 augusti 2008 Postad 4 augusti 2008 Min sambos far har helt nyligt införskaffat ett exemplar av premiere elements (tror att det är 3 eller 4). Efter att han tankat in materialet i vanlig ordning och ska arbeta med det så ser det helt gräsligt ut när han trycker play. Upplösningen ser ut att vara ca en fjärdedel av vanlig standardvideo. Men trycker man på paus så återtar bilden full upplösning. Han frågade mig om hjälp men jag har bara jobbat med Avid och FCP. Jag lyckades inte hitta någonstans där man höjer kvalitén på uppspelningen (som i exempelvis AVID där det är en grön/gul fyrkant man kan klicka på.) Jag har inte heller kunnat hitta någon lösning i manualen eller i programmets hjälpsida. Någon som vet om man kan höja uppspelningskvalitén i Premiere Elements? eller är det något man måste leva med om man kör konsumentprogram? (mkt dåligt isfl) 0 Citera
William Johansson Postad 4 augusti 2008 Författare Postad 4 augusti 2008 dv han har en canon mx1 0 Citera
Max_H Postad 4 augusti 2008 Postad 4 augusti 2008 Det borde inte vara ngt problem alls, har bara Elements 4 (dessutom engelsk) här men: - Kolla så han inte startat ett NTSC projekt eller liknande. - Högerklicka i playback fönstret och välj "Playback settings" (eller motsvarande) och kolla vad den står inställd på för uppspelningssätt (på engelska har man Standard, Compatible och GPU Accelerated att välja på, men det beror också på vilket grafikkort man har). Växla runt lite och testa. /Max 0 Citera
William Johansson Postad 4 augusti 2008 Författare Postad 4 augusti 2008 Ok.. Tack Max! Ska kolla nästa gång jag träffar honom. Han har en lap top så det är nog inget värsting-grafikkort. 0 Citera
Max_H Postad 4 augusti 2008 Postad 4 augusti 2008 Borde funka ändå... Vanligaste är att "okunniga" startar ett NTSC-projekt eftersom: A. Premiere alltid "defaultar" till NTSC första gången. B. Premiere varnar inte för "felaktig" videosignal. Har stångat mitt huvud blodigt i att försöka upplysa amerikanarna om att det finns andra tv-system än NTSC. Good luck. / Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.