Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min sambos far har helt nyligt införskaffat ett exemplar av premiere elements (tror att det är 3 eller 4). Efter att han tankat in materialet i vanlig ordning och ska arbeta med det så ser det helt gräsligt ut när han trycker play. Upplösningen ser ut att vara ca en fjärdedel av vanlig standardvideo. Men trycker man på paus så återtar bilden full upplösning.

Han frågade mig om hjälp men jag har bara jobbat med Avid och FCP. Jag lyckades inte hitta någonstans där man höjer kvalitén på uppspelningen (som i exempelvis AVID där det är en grön/gul fyrkant man kan klicka på.) Jag har inte heller kunnat hitta någon lösning i manualen eller i programmets hjälpsida.

Någon som vet om man kan höja uppspelningskvalitén i Premiere Elements? eller är det något man måste leva med om man kör konsumentprogram? (mkt dåligt isfl)

Postad

Det borde inte vara ngt problem alls, har bara Elements 4 (dessutom engelsk) här men:

- Kolla så han inte startat ett NTSC projekt eller liknande.

- Högerklicka i playback fönstret och välj "Playback settings" (eller motsvarande) och kolla vad den står inställd på för uppspelningssätt (på engelska har man Standard, Compatible och GPU Accelerated att välja på, men det beror också på vilket grafikkort man har). Växla runt lite och testa.

/Max

Postad

Borde funka ändå...

Vanligaste är att "okunniga" startar ett NTSC-projekt eftersom:

A. Premiere alltid "defaultar" till NTSC första gången.

B. Premiere varnar inte för "felaktig" videosignal.

Har stångat mitt huvud blodigt i att försöka upplysa amerikanarna om att det finns andra tv-system än NTSC. Good luck.

/ Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...