manutd Postad 31 juli 2008 Postad 31 juli 2008 Sitter nu och då och redigerar lite filmer i Vegas 7. Har funderat lite på det där med olika videoformat. Brukar rendera klippen i mpeg2, men allt som oftast så blir filerna för stora. Har testat andra format också som vegas har att erbjuda....men då blir kvalitén för dålig. Så min fråga, vilket format ger bäst kvalité/mb? Kan man rendera som okomprimerad avi och sedan med hjälp av något annat program komprimera filerna? isf. vilket rekomenderar ni? Har för mig att mkv är rätt bra format? Ger vad jag ska ha hört bra kvalité samtidigt som att filerna inte blir allt för stora. Är inte så insatt i allt det här, hoppas att ni kan hjälpa mig lite på traven=) mvh manutd 0 Citera
Zimonthemovie Postad 31 juli 2008 Postad 31 juli 2008 jag har ungefär samma problem! e film på ca 5 min kan ta upp hur stor platt som hälst! ( jag renderar i avi).... vill gärna också ha svar på denna fråga! hur ska man göra?? 0 Citera
Kimster Postad 1 augusti 2008 Postad 1 augusti 2008 Nu kanske jag krånglar till men jag anser nog så här: Det är en ganska komplex fråga egentligen och inget man(jag) kan svara på med några meningar. Det finns folk som doktorerar i ämnet, om jag säger så. Ska ni hålla på med video så bör man läsa in grunden i komprimeringsformat och olika "codecs". Sen tror jag man får göra som jag själv och många andra har gjort - testa sig fram. Det är ganska tidsödande men så är det. Vill man börja någonstans med att veta vilket format som lämpar sig till sin video ska man har några saker klart för sig; Vilken typ av innehåll, vem är sändaren, vem är mottagaren, vilket format/medie ska den presenteras på, osv. De här värdena räknar man ihop med existerande format idag för i slutändan hitta det som är mest optimalt. Bäst kvalité med minst storlek brukar det vara. För varje format kan man nog skriva ett A4 om plus och minus, buts and donts. Men man kan börja här http://en.wikipedia.org/wiki/Video_codec Slutordet är ändå nog att, är man inte så insatt så kommer det bli svårt. Läs på. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.