Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har problem (kanske skall börja med att tala om att jag är löjligt grön vad gäller redigering och datorteknik, är mer av en analog kille) med att importera P2 (Movie 720x576, 25fps, 48000Hz 16bit-4-mono samt ändelsen MXF) filer i Premiere pro CS3 (MAC varianten), som ju skall ha support för dessa filer. Misstänker att problemet är att jag inte har koll på exakt vilken ”preset” jag skall ha. Har testat alla möjliga, allt från DVCPRO HD 60p (som jag tycker funkar bäst) och 50p (men då hörs inget ljud, trots att ljudspåren ligger på timeline tillsammans med bilden) till ”custom settings” som P2 DV-25 PAL. Oavsett vilken preset jag använder får jag felmeddelandet ”File format not supported” men efter att jag klickat ok finns mappen importerad i projekt fönstret ändå. Använder jag den förstnämnda inställningen kan jag, trots felmeddelande, se och höra materialet och allt verkar funka ok. Men då jag får felmeddelandet vågar jag inte lägga för mycket tid på klippningen då jag misstänker att det kan bli strul längre fram i processen. Skulle uppskatta om någon kunnig person kunde rycka in med lite råd. Tack på förhand Jocke.

Ps. Jag kör en splitter ny MBP, OS X Leopard inkl uppdatering, 2,5GHz, 2GB RAM, NVIDIA GeFORCE 8600M GT 512mb, systemdisk 200GB 7200rpm, Mediadisk WD 1TB MyBook 7200rpm kopplad med FW800. Har inte köpt eller installerat QuickTime pro och jag har en extern LG L246WH som arbetsyta. Ds

Postad
...med att importera P2 (Movie 720x576, 25fps, 48000Hz 16bit-4-mono samt ändelsen MXF) filer i Premiere pro CS3 (MAC varianten), som ju skall ha support för dessa filer.

Då har du två alternativ, DVCPRO50 > 576i > DVCPRO 50 PAL Standard eller DVCPRO50 > 576i > DVCPRO 50 PAL Widescreen.

Importera ett klipp, markera det och läs vad som står till höger i den lilla tumnageln i Project panel. Står det (1,067) så skall du använda DVCPRO 50 PAL Standard och står det (1,422) så skall du använda DVCPRO 50 PAL Widescreen.

För att importera:

1. För över materialet från P2-kortet/n till hårddisk

2. I Premiere Pro, File > Import

3. Leta upp och välj mappen Video

4. I Import-fönstret, välj Import Folder

5. Editera! :)

Postad

Vackert är ordet! Tack för hjälpen Rogge! Det står (1.422) så jag använde DVCPRO 50 PAL Widescreen men fick samma felmeddelande (File format not supported ) vid import av 4st mappar (av totalt 16st mappar) men när jag klickar ok finns mappen importerad och inget verkar konstigt eller icke funktionellt bortsett från en mapp där jag märkligt nog inte har något ljud i ”Source fönstret” men så fort jag flyttar klippet till timeline funkar det med ljud och allt. DVCPRO 50 PAL Widescreen betyder alltså att materialet är interlaced? Tack än en gång.

Jocke

Postad
Vackert är ordet! Tack för hjälpen Rogge!

Varsågod! :)

...men fick samma felmeddelande (File format not supported ) vid import av 4st mappar (av totalt 16st mappar)

Det har jag bara varit med om när jag importerat mappen Clip, men då är den ju bara tom i Premiere. Det du kan prova är att importera mappen CONTENTS, då får du med allt men också felmedelanden vid all import som iofs är ofarliga.

DVCPRO 50 PAL Widescreen betyder alltså att materialet är interlaced?

Nej, det har ingenting med interalcing att göra.

Standard=4:3

Widescreen=16:9

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...