Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Satt just och såg den inte så lite underliga Sukiyaki Western Django från den ökände regissören Takashi Miike. Blodigt, stiliserat, oförståbar geografi (engrish-talande japaner i amerikanska japanbyggen), Tarantino, film-referenser så det står härliga till, inget heligt... Ja som sagt... det är en helgjuten Miike-film. Ickehärdade varnas för väldigt skiftande stilar i en och samma film;)

http://www.imdb.com/title/tt0906665/

Så jag flippade över till imdb och läste lite i deras forum för filmen och nappade på topicen "The Good The Bad and The Weird" och trodde att det beskrev filmen jag just sett... Men nej...

I Korea har nämligen någon driftig producent sett en marknad växa, för det är en Koreansk gunslinger-movie där som synes. Med titel som lånats från okänd Leone-rulle och modern koreansk rock (ko-rock? haha... passar ju i cowboy-temat:e) fångade det åtminståne min uppmärksamhet...

Att regissören står bakom både Bittersweet Life och A Tale of Two Sisters är ju inte så pjåkigt heller...

http://www.imdb.com/title/tt0901487/

Förra filmen heter visserligen Sukiyaki Western, men eftersom det är flera olika länder som deltar i denna våg i följe på den senaste raden amerikanska hårda western-aktiga rullar så tar jag mig friheten att välja Rice Western som namn på denna sub-sub-genre då ris är mer generellt för asien än Sukiyaki.

Så vet någon om det ligger fler sånna här udda western-filmer och puttrar från länderna i fjärran östern?

Och vet någon om I Död Mans Spår någonsin fick/får video-release?

Och vad gör svenska filmindustrin idag för filmer? oh, jajust ja... Beck-lookalikes och diskbänksdramor:(

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...