Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag försöker att bränna ner 55 minuter material i 1080i mpeg2 på en DVD där jag bara har ca 3Gb ledigt utrymme. Resten av utrymmet tas upp av två kortare sekvenser där jag har större krav på bildkvalitén.

Med lite enkelt bitkalkylerande kommer jag fram till att filmens bitrate max får vara 7mbps.

55(min) * 60 * 7(mbps) / 8(bits) = 2887,5 Mb VIDEO

55(min) * 60 * 384(kbps)/1024 / 8(bits) = 154,7 Mb AUDIO

Jag är medveten om att detta är väldigt lite för HD-kvalitet, men jag tycker att det borde gå eftersom denna del av filmen är filmad med fast monterad kamera i en kyrka och folk är mestadels stilla (dop).

Jag har provat med både VBR (1 och 2 pass) och CBR med Target bitrate inställt på 7, men den renderade filen blir ungefär dubbelt så stor.

Jag använder Premiere Pro 2.0 och renderar med Adobe Media Encoder och utgår från preseten MPEG2, 1080i50, VBR 2pass 15mbps och ändrar parametrarna för komprimeringen.

Jag exprimenterade med ett kort avnitt på 2 minuter och provade en massa bitrates mellan 3 och 20 mbps, både VBR och CBR, men resultatet blev hela tiden mellan 40 och 300% större än beräknat (300% större för de allra lägsta bitraterna).

Ljudkodningen var hela tiden inställd på 384 kbps vilket borde addera relativt lite till resultatet (0,38 mbps).

En sak som jag noterat är att den fil som byggs upp under renderingen har precis förväntad storlek när renderingen nått 99%, men just när renderingen avslutas växer filen jättemycket, ofta till det dubbla.

Jag hade förväntat mig att VBR och i synnerhet CBR skulle generera filer väldigt nära den förväntade storleken baserat på target bitrate och längd. Hur skall jag göra för att få bitratekalkylen att stämma med resultatet från Media Encoder?

Tacksam för svar!

/Andreas

Postad

Njae... Jag vill fortfarande ha materialet i HD för att kunna spela upp filerna i andras datorer, i PlayStation 3 etc. Det är alltså en DVD-ISO-skiva med datafiler jag vill bränna. Därför inser jag att jag behöver komprimera hårt...

/Andreas

Postad
Njae... Jag vill fortfarande ha materialet i HD för att kunna spela upp filerna i andras datorer, i PlayStation 3 etc. Det är alltså en DVD-ISO-skiva med datafiler jag vill bränna. Därför inser jag att jag behöver komprimera hårt...

O.k!

Jag är kass på bit budgeting och så jag låter Encore ta hand om det. Eftersom jag redigerar SD själv så har jag inte prövat att göra det du vill. Det enda jag kan tänka mig är att kvaliteten blir väldigt lidande och frågan är om inte en DVD i SD skulle se bättre ut. Jag bränner hellre en SD-DVD i toppklass än en HD-DVD med coma-kvalitet, bara för att det skall vara HD. ;)

Men, jag har inte jämfört så jag vet inte säkert. Du får prova dig fram till du hittar en bitrate som fungerar. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...