Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jo, jag planerar en inspelning utomhus där jag vill få med så mycket bakgrundsljud som möjligt, vinden bland trädgrenarna, fåglarna som kvittrar osv. Kan man fånga allt i ett svep med rätt mic (vilket jag helst vill) eller bör man ta dem i omgångar? Vilken mic bör jag använda?

Sedan tänkte jag spela in trampljud genom att följa mina egna fotsteg. Då vill man ju bara ha med just de ljuden, så vilka mickar lämpar sig bäst då?

Postad

En rundtagande mik tar ju det mesta men det är ju även kul att få atmos i stereo så ett par stycken hade ju varit bra. Jag har dock dålig koll på rundtagande billiga grejer. Det fungerar fint med riktmikar också men man får ha med sig huvet lite mer bara. Fungerar med andra mikar vi brukar rekomendera här i forumet :) Röde Ntg 1 eller 2 hör väl till de billigaste som ändå har balanserat ut.

När det gäller trampet är det viktigaste att du har någorlunda tyst runtomkring då du inte vill ha så mycket andra ljud. Sen får man oftast kränga av sig byxor och andra kläder för att få så rena steg som möjligt, ytterliggare en anledning till att vara på en plats där det inte är så mycket andra ljud :)

Postad

Tackar så mycket Luzer. :)

Men jag har funderat på att hyra av FilmCentrum Sthlm och där har de många mikrofonkit med olika Sennheiser. Vet du eller någon annan något om dem? Det rör sig om: Sennheiser ME66, Sennheiser ME64, Sennheiser E815-sx, Sennheiser MKH435, Sennheiser MKH816, men även Neumann KMi84 och Shure-Beta58 dynamisk. Ringer det några klockor?:)

Dessutom; hur fixar man el på ett smidigt sätt ute i skogen? Klurigt.

Postad

Sennheiser E815-sx och Beta 58an är ju dynamiska så de rekomenderar jag inte, även om beta 58 an låter jättebra, men inte till så stor nytta i filmsammanhang dock.

435an har jag aldrig hört talas om eller sett, 816 låter bra men är tok tok tok riktad och lång och otymplig. Kan funka som handhållen när man är på längre avstånd men i ditt fall hade jag inte valt den. Me-kapslarna låter väl ok men jag är själv lite allergisk mot dom. Men det är nog mest på tanke på priset då jag tycker de är för dyra. Ska du välja nån där så hade jag tagit Me66an då den är mer riktad och passar bättre för utomhus, man behöver dock vara lite bättre på att "sikta", Me64an är vanlig njure och väldigt förlåtande men låter kack på lite längre avstånd.

Neumanmiken tror jag mycket på, mest för att det är neuman :) Men har dock aldrig använt den i filmsammanhang så ska jag gissa så tror jag att den tappar mer än Me66an på längre avstånd, men låter bättre på nära avstånd. Men somsagt det är ju mina gissningar.

Postad

ME64 är njure och funkar bra men ME62 är den rundupptagande kapseln till serien. ME66 är den korta riktmikrofonen. ME67 är den lite längre och i detta fall helt onödiga riktmikrofonen.

ME-serien funkar bra för Broadcast men har lite för mycket brus för audiofiler. Undantaget är ME64 som fungerar även för vissa audiofiler. OM inspelningsmiljön redan har höga ljud på avstånd.

Du kanske ska fundera på att spela in alla ljud separat och sedan mixa deras nivåer till din egen preferens.

Att välja mellan Neuman och Sennheiser i detta fall kan jag inget tillägga utöver Luzers skrift.

Samma gäller för SM58 som är mer passande för sångare än fjärilar och löv på avstånd.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...