Limeingman Postad 19 juni 2008 Postad 19 juni 2008 Undrar om det finns någon här på forumet som har använt både A1:an och HV20/30 i samma projekt. Blir bilderna lika kvalitetsmässigt, ljus, skärpa, färg o.s.v? Ville helst köpt in 2st A1:or men budgeten räcker förmodligen inte till detta men skulle ändå behöva 2 kameror samtidigt för att slippa omtagningar. Hoppas att det är någon som har erfarenhet av att jobba med dessa kameror samtidigt, eller finns det andra alternativ? 0 Citera
yooonis Postad 19 juni 2008 Postad 19 juni 2008 Undrar om det finns någon här på forumet som har använt både A1:an och HV20/30 i samma projekt. Blir bilderna lika kvalitetsmässigt, ljus, skärpa, färg o.s.v? Ville helst köpt in 2st A1:or men budgeten räcker förmodligen inte till detta men skulle ändå behöva 2 kameror samtidigt för att slippa omtagningar. Hoppas att det är någon som har erfarenhet av att jobba med dessa kameror samtidigt, eller finns det andra alternativ? spara pengar, kör på en HV30 har precis köpt en själv o den är skitbra - jättebra bild 0 Citera
Limeingman Postad 19 juni 2008 Författare Postad 19 juni 2008 Yooonis, har du jämfört bilden mellan en Hv30 och A1, är dom likvärdiga? Har förstått att ljuddelen HV30 inte är så bra men jag kan ta upp ljudet externt så det är inget problem. Men det är intressant att höra någon som använt båda kamerorna. 0 Citera
yooonis Postad 19 juni 2008 Postad 19 juni 2008 OK, strunta i mitt råd då. Slösa pengarna på TVÅ A1:or. Ditt val :) ha de. 0 Citera
Pehrbau Postad 20 juni 2008 Postad 20 juni 2008 Jag har inte heller jämfört HV30 och XH A1. Däremot har jag jämfört mellan bl a XL 1, XM 1 och en 1-ccd kamera också av Canon modell (har glömt vilken modell). De två andra är 3-ccd och skillnaden är stor framför allt när det gäller färgmättnad. Arbetar nu med XH A1. Om du skall använda två kameror vid samma tillfälle är det nog en fördel att ha så lika kameror som möjligt. HV30 har ju fått gott betyg och kanske är det bättre att använda två sådana? Jag gjorde ett bröllop för några år sedan och använde då två 3-ccd och en 1-ccd och fick lägge mycket tid på färgkorrigeringen i efterarbetet för att få bilderna att stämma överens någorlunda. 0 Citera
Limeingman Postad 20 juni 2008 Författare Postad 20 juni 2008 Yooonis jag struntar inte i ditt råd vill bara ha feedback från fler, så som Pehrbau. Pehrbau: Det var just detta som du nämner som jag undrar över. Men man har hört att bildkvaliteten på HV20/30 ska vara så bra att den skulle vara jämnförbar med A1:an. Vet inte om det är sant men prisskillnaden är ju ganska så stor och med den begränsade budgeten så är det intressant om HV30 skulle kunna funka ihop med A1:an. Men det är viktigt att det inte blir för stora skillnader då det kanske kostar mer i arbetstid att korrigera i efterhand. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.