szarseo Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 hej... har nu klippt klart rullen i final cut och har fått förfrågan om jag kan leverera i flashformat för en hemsida. hur gör jag då? hanterar final cuts "compressor" konvertering till .flv? måste jag ladda ner nåt annat software? please help! ////// 0 Citera
Urban_Trasa Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Spara ut via QT i H264 format och kör mov filen i en flv spelare med senaste flash player. En shareware flv spelare kan du hitta här: http://www.jeroenwijering.com/?item=JW_FLV_Player 0 Citera
szarseo Postad 16 juni 2008 Författare Postad 16 juni 2008 vet inte om jag lyckades förmelda mitt problem med mitt första inlägg: jag behöver alltså skicka en flashfilm i ett speciellt format till en kund för att de sedan ska kunna integrera den i en hemsida på egen hand. kan det program som du tipsade om skapa .flv-filmer från .mov eller är det en spelare i första hand? har aldrig hållt på med flash förr, känns som man är nybörjare på nytt...:) 0 Citera
Urban_Trasa Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Oftast använder man sig av Adobe Flash Video Encoder för att få ut filmerna i FLV format. Det förslag jag gav var den nya tekniken att använda sig av streamin via flash/flv players. Dvs att flv uppspelaren tror att .mov filen med H264 codec är en flv fil och spelar upp den. Funkar klockrent om filmen ska hålla låg bitrate och kunna köras i fullscreen. Men ska du köra på den "vanliga" gamla flv metoden så måste du alltså komprimera om din fil via en encoder. Har du inte Flash Video Encoder så finns det säkert något annat program där ute som gör jobbet åt dig. Fast det kan nog komma och kosta en smula. 0 Citera
vilcans Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 ffmpeg är gratis och klarar att konvertera till flv. Det är inte det lättaste programmet att sätta sig in i precis (dåligt dokumenterat command line-program), och det uppför sig konstigt ibland. 0 Citera
video_sync Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Precis som Urban beskrivit, så vore H.264 ett väldigt bra alternativ kvalitétsmässigt, dock är det en kompabilitetsfråga. H.264 baseras på skl. "slices" och lämpar sig därmed ytterligare för streaming med sin alternativa keyframe metod. VC6 som oftast är standard kodek, använt inom .flv kontainer presterar också väldigt bra och lämpar sig bäst till lågupplöst material. Känner att en VC6 komprimering i .flv kontainer vore lämpligast för största kompabilitet. Testa dig fram och anpassa dig efter ditt grundmaterial. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.