Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skaffade mig nyligen en zoom h4 med tanken att spela in olika miljöljud och ljudeffekter.

Jag har fattat att jag kmmer behöva nån shotgunmick för just ljudeffekter, dom inbyggda mickarna kan duga till atmosfärljud även om jag är lite missnöjd med brusnivån.

Det jag undrar då är vad för shotgunmickar ni kan rekommendera för att spela in ljudeffekter som ska vara så fria som möjligt från bakgrundsljud?

MVH

Stoffie

Postad

Bäst ljud får du generellt ju mindre riktad en mick är, men i gengäld blir det svårare att spela in utanför väldämpad studio.

Många shotgunmickar kan få lätt fasade, lite trasiga ljud som saknar viktiga detaljer om man använder dom planlöst. Rundtagande mickar får lätt & ledigt hela spektrat i full upplösning med minst strul, men är VÄLDIGT känsliga för omgivande störningar. Njur-mickar är väldigt bra mellanting mellan de två teknikerna.

En Sennheiser 416 gör jobbet väldigt bra trots shotgun men kostar en del. Röde NTG-2 är billig & hygglig, men inte särskilt lyckad på ljudeffekter.

SJälv använder jag mest njurar till sånt om man kan komma nära & det inte är för mycket mög runtomkring.

I lägre prisklasser är Röde NT-3 & Line Audio CM3 väldigt prisvärda supernjure respektive njure :-)

Nackdelen med Line CM3 är möjligen att den kräver en del filtrering då den är väldigt rak, & den är lite tjorvig med avstånd.

Röde NT3 har ett lite kallare ljud & funkar bäst utomhus, men är bra universalmick för utomhustagning eller stora lokaler. Blir lätt instängd i mindre rum.

Vad du behöver för mick generellt beror helt på vad för effekter du vill spela in, men försök hellre få bukt med störande bakgrunder genom god mickhantering hellre än via teknologi. När du kan balansera teknologi med personlig teknik har du gått i mål :-)

Postad

Tack för svaret Christian...

Jag tänkte kolla då eftersom du tycker att njure är ett bra alternativ om man ska spela in ljudeffekter. Har en studio projects B1 som jag använder för att spela in slagverk och sång då jag gör musik. Skulle den gå att använda någorlunda till detta om det, som du säger, är tillräckligt tyst i bakgrunden?

Nackdelen är väl att den är ganska otymplig och att jag kommer få använda ett stativ och nog inte kan använda bom eftersom vibrationerna går in i den lätt.

Sedan också när du nämner line audio cm3 blir jag intresserad. Den är riktigt billig och jag har tidigare funderat på att skaffa den till musikinspelning då jag har hört att den skall vara bra på flera områden. om den nu också skulle funka till ljudeffekter så överväger jag nog att skaffa en sådan istället för en ntg-2 som jag har tänkt på.

Till sist undrar jag hur det blir om man försöker spela in dialog med CM3an? Den kommer ju att ta upp mer bakgrundsljud, men om man är på ett tillräckligt lungt ställe funkar den då att sätta på bom för att föra den närmare den som talar? Hur långt ifrån fungerar den om den är "lite tjorvig med avståndet"?

MVH

Stoffie

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...