Stella Postad 29 maj 2008 Postad 29 maj 2008 Hej! Jag tänker hotta upp min dator med lite nya prylar, bl a processor och ramminne. Jag har inga planer på att klocka processorn, vet inte ens hur man gör. Jag vill främst kunna köra stabilt och med 2-3 olika program öppna samtidigt när jag redigerar (premiere, audition och photoshop). Jag undrar om någon har erfarenhet av en 4-kärnig processor "Intel Core 2 Quad Q6600"? 1. funkar den till xp överhuvudtaget? 2. kör en gammal version av adobe premiere = premiere pro 1.5, samma sak med Adobe Audition. Kan det vara så att mitt Premiere inte klarar av en 4 kärnig processor? 3. om det inte funkar - är det prestandan som inte maxas eller startar inte programmet? 4. alternativet är väl "Intel Core 2 Duo E8400". denna är 2-kärnig. det talas om att denna är snabbare än quaden - men är inte fyra kärnor bättre än två vid multitasking? /Henrik 0 Citera
Max_H Postad 29 maj 2008 Postad 29 maj 2008 Fasen.... var övertygad om att jag klickade på "posta"... svarar igen då... 1. Funkar. Kommer inte ihåg om "XP Home" funkar med 4 kärniga cpu: er. 2. Borde funka. Du måste uppgradera till CS3 för att dra nytta av all "kraft". PPro 1.5 stöder två kärnor, men dom "maxar" aldrig. CS3 stöder i teorin 4 cpu: er med upp till 16 kärnor. 3. Se ovan. 4. Jag skulle satsa på Quad - du kanske uppgraderar till CS3 senare och då är det trist att inte ha en Quad propp. /Max 0 Citera
beavernisse Postad 20 juni 2008 Postad 20 juni 2008 Som svar på ettan så bör du skaffa "64-bit" operativ system detta gäller även om du ska utnyttja mer än 3 GB ram minne 0 Citera
Max_H Postad 23 juni 2008 Postad 23 juni 2008 Och då vara medveten om att PPro CS3/AE CS3 i alla fall inte klarar mer än 3.XGb minne då de är 32-bits applikationer. Plus en del andra begränsningar man får (Quicktime finns ex inte för Win 64-bit vilket kan ställa till problem). För den som ska satsa på ett 64-bit OS och kör Adobe mjukvaror...M$ har numera "nästan" lagt ner XP vilket ger en fingervisning åt vilket 64-bit OS som kommer att stödjas (hint, hint)... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.