Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag tänker hotta upp min dator med lite nya prylar, bl a processor och ramminne. Jag har inga planer på att klocka processorn, vet inte ens hur man gör. Jag vill främst kunna köra stabilt och med 2-3 olika program öppna samtidigt när jag redigerar (premiere, audition och photoshop).

Jag undrar om någon har erfarenhet av en 4-kärnig processor "Intel Core 2 Quad Q6600"?

1. funkar den till xp överhuvudtaget?

2. kör en gammal version av adobe premiere = premiere pro 1.5, samma sak med Adobe Audition. Kan det vara så att mitt Premiere inte klarar av en 4 kärnig processor?

3. om det inte funkar - är det prestandan som inte maxas eller startar inte programmet?

4. alternativet är väl "Intel Core 2 Duo E8400". denna är 2-kärnig. det talas om att denna är snabbare än quaden - men är inte fyra kärnor bättre än två vid multitasking?

/Henrik

Postad

Fasen.... var övertygad om att jag klickade på "posta"... svarar igen då...

1. Funkar. Kommer inte ihåg om "XP Home" funkar med 4 kärniga cpu: er.

2. Borde funka. Du måste uppgradera till CS3 för att dra nytta av all "kraft". PPro 1.5 stöder två kärnor, men dom "maxar" aldrig.

CS3 stöder i teorin 4 cpu: er med upp till 16 kärnor.

3. Se ovan.

4. Jag skulle satsa på Quad - du kanske uppgraderar till CS3 senare och då är det trist att inte ha en Quad propp.

/Max

• 3 veckor senare...
Postad

Och då vara medveten om att PPro CS3/AE CS3 i alla fall inte klarar mer än 3.XGb minne då de är 32-bits applikationer. Plus en del andra begränsningar man får (Quicktime finns ex inte för Win 64-bit vilket kan ställa till problem).

För den som ska satsa på ett 64-bit OS och kör Adobe mjukvaror...M$ har numera "nästan" lagt ner XP vilket ger en fingervisning åt vilket 64-bit OS som kommer att stödjas (hint, hint)...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...