Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har hittills inte plåtat något i HD, men har hört åsikter om att det är betydligt svårare

att ställa skärpan i HD än i SD. Och att man ska välja en kamerasökare som verkligen visar

bilden i HD. En del av Panasonic's kameror lär kunna visa något slags histogram i sökaren för att underlätta skärpeinställningen, men detta fungerar tydligen bara om både kamera och motiv är stilla.

Ni som spelar in i HD får gärna dela med er av era erfarenheter om de här påståendena om svårigheter med att jobba med skärpeinställning i HD och krav på "äkta" HD-sökare mm.

Rodge

Postad

Svårare är det inte, utan det är mest att HD är mer känslig för fokusering. Jaja, jag ska inte märka ord. Personligen så tycker jag att en bra LCD är tumregel nummer ett för HD. Det blir otroligt fult om man inte prickat in skärpan rätt, dock har jag jobbat med Hd kameror + 35mm adapter och då är det ännu mer obligatoriskt med rätt skärpa. Jag har dessutom blivit bortskämd med en extern monitor, och jag vet knappt ifall jag kan filma utan en sådan nu för tiden.

Postad

Jag använder Canon XH A1 i HDV-läge. På den kameran finns det två inställningar på kameran för att underlätta just fokuseringen. Den ena, som jag föredrar, heter peaking och den andra heter magn. Den första ökar konstrasten i sökaren och den andra förstorar en del av bilden. Båda underlättar inställning av fokus. Du kan också ställa om bilden till svart/vitt vid fokusering.

Postad

peaking ökar digital skärpa i displayen och är min absoluta favorit när det kommer till fokuseringshjälpmedel... Då kan man se hela bilden (något man inte gör i zoom-fokus-hjälp) konstant och är lättsamt att använda.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...