jml Postad 7 maj 2008 Postad 7 maj 2008 Ljudkille/Tjej. Vilken sorts ljudsupptagning (dat) rekomenderar ni? 0 Citera
Christian van Caine Postad 7 maj 2008 Postad 7 maj 2008 Det finns sjukt många trådar om det där här, sök & du skall finna. 0 Citera
Mats Findell Postad 7 maj 2008 Postad 7 maj 2008 Mikrofon på bom. Så nära ljudkällan som möjligt utan att micken syns. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Christian van Caine Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Mick på boom: Mycket bra idé. Mick så nära som möjligt: Mindre bra idé. Riktade mickar har alltid en sk proxi-effekt om man kommer för nära. Den gör att det låter alldeles för tjockt & baktungt & är jobbigt att ta bort i posten...för att inte säga onödigt. Optimalt avstånd för de flesta bra mickar brukar vara mellan 30cm & ½-meter. Sen finns det iof mickar som låter bäst från mellan 10cm till närmast in i munnen...men dom låter istället fan om dom INTE är mellan 10cm ifrån & näst intill i truten. DOm som å andra sidan mår bäst från nån meter ifrån eller mer är å andra sidan dels svindyra, sen går åsikterna isär om hur bra dom är i jämförelse. Själv tycker jag inte det spelar så stor roll så länge man valt den som låter minst tråkigt. Regissören/producenten får skylla sig själva om dom inte har planerat för närmare bilder eller wildtakes i viktiga scener ;-) Alternativt funkar faktiskt myggor på längre avstånd, men sånna är svåra att redigera mot boom-mickar & kräver både goda kunskaper & planering. Ska man jämföra varför myggor, även bra sånna, är sämre än boom-mickar så kan man säga att en mygga är som 3ccd Mini-DV. Hyggligt men platt. Bra boom-mickar är som bra 35mm-film. Goda kontraster, god detaljrikedom (beroende på micken, givetvis), & ett djup som inte går att fejka. Att hantera dom två typerna tillsammans är åsså det som att försöka klippa ihop DV med 35 eller 16mm, man måste vara försiktig & dölja skarvarna väl. Inte helt lätt, & direkt dumt att försöka sig på på amatörnivå. Mitt råd: håll dig till boom-mickning om du bryr dig om ditt material. Dåliga tagningar går inte att laga i efterhand, bara sminka upp lite. Med betoning på lite. 0 Citera
Subwar Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Kan du rekomendera någon mic som duger att använda på bom som inte kostar mer än 3000? :q 0 Citera
Subwar Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Röde Ntg2 Behöver man inte komma väldigt nära inpå med den och ha den riktat mot den som pratar? 0 Citera
Luzer Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Behöver man inte komma väldigt nära inpå med den och ha den riktat mot den som pratar? Vill du ha en mik du inte behöver rikta mot den som pratar så får du ta en rundtagande, men det är värdelöst på bom eftersom man vill ha så bra direktljud som möjligt och filtrera bort rummet oftast (eller skräpatmos). Och "nära" är ju lite olika beroende på hur bilden ser ut, är det en tajt bild kommer man ju oftast nära med miken också, är det större bild vill man ofta ha lite större ljud. Problemen börjar väl uppstå när man kommer nån meter ifrån men bilden ändå är ganska tät. Ntg2an kan drivas antingen med phantommatning eller batteri, har du möjlighet att köra phantommatning så kan du köra på ntg1 som är billigare och har samma kapsel som jag fattat det som. De är väl tänkta att ha på kameran men har xlr utgång så de funkar bra på bom också. Har hört gott om ntg´erna med tanke på priset, även om jag aldrig provat dom själv. 0 Citera
Mats Findell Postad 9 maj 2008 Postad 9 maj 2008 NTG-2 på bom funkar bra. Kör själv med den kombinationen. Använd hörlurar för att hela tiden kontrollera att röster etc låter bra. Och kunna bryta när tex ett tåg hörs i bakgrunden. Har själv haft det problemet på en inspelningen. Utan lurar tycktes inte tågen vara störande men i lurarna hördes dom alltför väl. Christian, när jag menade så nära som möjligt i inlägget tidigare så är min erfarenhet den, att i praktiken brukar det vara svårt att komma nära utan att mikrofonen syns i bild. Därför bör man ha i åtanke att försöka komma så nära det går. Och nära brukar för det mesta ändå vara för långt bort. Upp till två meter funkar NTG-2:an bra i alla fall. Vid större avstånd blir ljudet i ljusaste laget och man tvingas vrida upp nivån väldigt högt. JML det bästa du kan göra är att testa, testa och åter testa så att du blir van med din utrustning och vet dess begränsningar. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.