sourpuss Postad 29 april 2008 Postad 29 april 2008 Jag ska, i en ny composition, få comp 1 att följa comp 2's rörelser. Jag försöker göra det med parenting men comp 1 följer inte comp 2's rörelser. Vad gör jag för fel? (Löven i comp 1 ska följa trädet i comp 2) Tacksam för hjälp! /S 0 Citera
Max_H Postad 29 april 2008 Postad 29 april 2008 Beror på hur du gör dina compar. Du kan inte, via parenting, få det som "animeras" i en comp att kopieras till en annan comp. Exempel: Har du animerat trädets rörelser i "Comp 1 Träd", har löven i "Comp 2 Löv" och slänger ner dom i en tredje comp "Comp 3 - Färdig film" och sedan parentar "Comp 2 Löv" till "Comp 1 Träd" kommer inget att hända. Då måste du lösa det med expressions istället. Ex: - Ha bägge comparna öppna i separata fönster. - Se till att "Comp 1 Träds" positions värden är synliga. - Gör det samma för "Comp 2 Löv". - Alt-klicka på Positions-stoppuret för Löv-compen och använd "Point and shoot" för att "peka" på Comp 1 Träds positionsvärden och därmed fixa en expression mellan Comp 1 Träd och Comp 2 Löv. Hängde du med? /Max 0 Citera
sourpuss Postad 29 april 2008 Författare Postad 29 april 2008 Tack för svar! Problemet är att trädet är animerat med puppet tool, för att grenarna ska röra sig osv. På grenarna ska det sitta löv, som i sin tur är en composition som rör på sig, svajar. Det jag gjorde nu var att kopiera alla positions för varje keyframe i de puppet toolade grenarna och klistrade in på varje lövs position. Så att de följer samma bana. Krångligt! Tänkte om det fanns nåt sätt att fästa lövcompet till en viss punkt på varje gren. Men det kanske inte går på något annat sätt. 0 Citera
Max_H Postad 29 april 2008 Postad 29 april 2008 Nu vet jag ju inte alls hur animationen ser ut, men jag antar, eftersom du kör en sån variant, att löven också ska "röra sig" i förhållande till grenen? Kan du i så fall inte ha träd och rörliga löv i en comp som du sen kör puppet på? Du flyttar sig allt? Men det beror ju på hur compen ser ut. Det går att köra expressions på puppet-pins också, men det är lite besvärligare eftersom dom (om jag minns rätt) utgår ifrån övre vänstra hörnet på compen så man får meka lite själv med expressions. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.