Mats Findell Postad 28 april 2008 Postad 28 april 2008 Jag filmar och redigerar alltid i HDV för att sedan nedsampla i redigeringsprogrammet Premiere Pro 2.0 och bränna ut på DVD. Det är bara det att nedsamplingen blir ofta väldigt dålig i Premiere. Speciellt när saker rör på sig. De vill liksom ryckvis hoppa omkring. Mycket irriterande. Sökte om detta på nätet och ganska snart fick jag reda på att den allmänna uppfattningen är att Premiere är väldigt dålig på just nedsampling. Många valde att göra det med After Effects istället som har en bättre nedsamplingsalgoritm. Så jag gjorde så här. Ifrån Premiere renderade jag ut, via Adobe media encoder, en HD-videofil 1440 x 1080. Tog in den i After Effects och nedsamplade den till DV-AVI 720 x 576. Tog tillbaks AVI:n till Premiere och brände ut en DVD. Och resultatet blev mycket bättre. Inga konstiga saker längre som hoppar omkring på bildskärmen. Synd bara att det är en förhållandevis besvärlig omväg. Är det någon annan som har liknande erfarenhet och vet kanske tom ett bättre sätt att lösa detta på? Enligt sökningar på nätet ska Vegas vara betydligt bättre på nedsampling men det känns frustrerande att behöva köpa en licens till när jag redan har Adobes production studio-paket. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Max_H Postad 28 april 2008 Postad 28 april 2008 Det enda "försvar" som finns är att CS3 åtminstone är bättre... Men har man AE och tycker att det ser bättre/bra ut är det ju inte SÅ jobbigt att göra den varianten, även om det är trist. /Max 0 Citera
Mats Findell Postad 28 april 2008 Författare Postad 28 april 2008 Men nackdelen med CS3 är att det inte går att bränna DVD direkt från programmet. Man måste ta omvägen via Encore. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Max_H Postad 29 april 2008 Postad 29 april 2008 Agreed, point taken (och införd "Feature request")... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.