Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå

När man ska lägga in After Effects-effekter som t.ex nån textanimation i sin film, måste man först klippa hela filmen klart i ex Premiere, rendera ut/codeca ut det i en komprimerad fil, öppna i AE och lägga in sina grejer...

eller

kan man öppna de sekvenser som ska innehålla effekterna, direkt i AE, rendera och sedan importera effektklippet i Premiere...det heter ju After Effects så jag antar att man pillar in sina effekter EFTER man har en färdigklippt (effektfri) film.

Postad

Det är ju lite tycke och smak det där... jag brukar tänka på effekter som just något man gör efter klippningen... Jag tar då ut just de klipp jag vill effektarbeta med (efter att jag klippt ner dom till bara dom frames jag behöver;)) och renderar ut till något som passar premiere.

Men i de senare versionerna går det ju att just som du vill kopiera och klistra in mellan programmen utan att behöva rendera X antal gånger för att varje effekt-klipp ska komma med i slutresultatet.

Jag kommer nog att glida över till det senare workflowet, men just nu orkar inte min dator med att rendera mina effektklipp varje gång jag vill previewa i Premiere.

det här är ju något som adobe har ståtat med ett bra tag... AdobeTV finns nu också för att kika på nyheterna i adobes fina produktsvit

Postad

Känns lite overkill att lasta ner datorn med att rendera hela skiten i AE, bara för att jag vill lägga till en liten texteffekt i början...

Jag har ju gjort vissa klippningar och sänkt uppspelningshastigheten osv i Premiere, och nu vill jag skicka över den lilla sekvensen (4-5 sekunder) till AE, fixa texthistorien, å sen tillbaka till Premiere å dona vidare med resterande film...

Postad

Om du inte vill krångla, kopiera klippen (Ctrl-C), klistra in dom i AE (Ctrl-V), fixa din text i synk med klippen, rendera ut texten med video (som DV exempelvis) eller utan videofilerna (lämpligen som QT animation med alphakanal).

Klart.

/Max

Postad

Mjae, jag gör så att jag samlar ihop de klipp jag vill ha med, sammanfogar i Premiere å exporterar till en AVI (som alltid blir skitstor). Sen tar jag den filen å importerar i After Effects, lägger på mina effecter, exporterar med Make movie, sen åker det nya klippet (som också är skitstort) tillbaka till Premiere å så fortsätter jag med nästa sektion i filmen.

Kanske är smartare att klippa ALLT i Premiere, exportera till en AVI-fil. Importera den filen i AE. Lägga på SAMTLIGA effekter. Rendera ut. Klar film.

Postad
Kanske är smartare att klippa ALLT i Premiere, exportera till en AVI-fil. Importera den filen i AE. Lägga på SAMTLIGA effekter. Rendera ut. Klar film.

Är det en lång film, kan det absolut vara det bästa. Jäkla mek att siitta och splitta upp filerna bara... (även om det finns ett script som gör det automatiskt).

Annars försöker jag skapa så få generationsförluster som möjligt.

/Max

Postad

Mjo, det blir väl oundvikligen en viss kvalitetsförlust vid alla exporteringar...men nu är det ju så att jag är väldigt ny på videoredigering i allmänhet och sitter och redigerar en semesterfilm och då är det med andra ord ganska oplanerade klipp och scener man fått med, vilket försvårar redigeringen (inget storyboard osv) plus att man vill ju leka och prova på så många effekter som möjligt (inom rimliga ramar) för att bli varm i kläderna å se vad som funkar och hur man kan lösa ditten och datten...

Men hur som helst. När jag exporterar klipp från AE till en AVI-fil, då tar jag alltid på max kvalite med alfakanal å sånt. Då blir filerna vansinnigt stora. Hundratals Mb för några sekunder! Är det normalt? Kan man inte köra nåt snik-mode med sämre kvalite men ändå ha med alfakanalen? Känns så skumt att filen blir många gånger större än originalfilen bara för att man kört den genom ett redigeringsprogram...

Postad
Nein, vad är det för nåt?

iallafall i min manual (som finns längst till höger i menyraden eller via snabb-knappen F1 som i de flesta andra program för windows) står följande:

"About Dynamic Link (Production Premium only)

In the past, sharing media assets among post-production applications has required you to render your work in one application before importing it into another—an inefficient and time-consuming workflow. If you wanted to make changes in the original application, you had to rerender the asset. Multiple rendered versions of an asset consume disk space and can lead to file-management challenges.

Adobe Dynamic Link, a feature of Adobe Creative Suite Production Premium, offers an alternative to this workflow: the ability to create dynamic links, without rendering, between new or existing compositions in Adobe After Effects and either Adobe Premiere Pro or Adobe Encore. Creating a dynamic link is as simple as importing any other type of asset, and dynamically linked compositions appear with unique icons and label colors to help you identify them. Dynamic links are saved as part of the Adobe Premiere Pro or Encore project.

Changes you make to a dynamically linked composition in After Effects appear immediately in the linked files in Adobe Premiere Pro or Encore; you don’t have to render the composition or even save changes first.

When you link to an After Effects composition, it appears in the target component’s Project panel. You can use the linked composition as you would any other asset. When you insert a linked composition into the target component’s timeline, a linked clip, which is simply a reference to the linked composition in the Project panel, appears in the Timeline panel. After Effects renders the linked composition on a frame‑by‑frame basis during playback in the target application.

In Adobe Premiere Pro, you can preview the linked composition in the Source Monitor, set In and Out points, add it to a sequence, and use any of the Adobe Premiere Pro tools to edit it. When you add a linked composition that contains both footage and audio layers to a sequence, Adobe Premiere Pro inserts linked video and audio clips in the timeline. (You can unlink these to edit them separately; search for “Unlink video and audio” in Adobe Premiere Pro Help.)

In Encore, you can use the linked composition to create a motion menu or insert it into a timeline, and use any of the Adobe Encore tools to edit it. When you add a linked composition that contains both video and audio layers to an Encore timeline, Encore inserts separate video and audio clips in the timeline.

Other ways to share content among Production Premium components include copying and pasting between After Effects and Adobe Premiere Pro, exporting After Effects projects to Adobe Premiere Pro, using the Capture In Adobe Premiere Pro command in After Effects, creating After Effects compositions from Encore menus, or importing Adobe Premiere Pro projects into After Effects. For more information, see the relevant component’s Help.

For a tutorial on Adobe Dynamic Link, see http://www.adobe.com/go/learn_dv_tutorial_dynlink."

rtfm... -.-

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...