Gå till innehåll

Större motljusskydd till Canon XH A1


Pehrbau

Recommended Posts

I ett inlägg under forumet om "Foto och Ljus" efterlyste jag för en tid sedan ett större motljusskydd till Canon XH A1.

I bifogade två filer finns dels en beskrivning av förfarandet vid tillverkningen av ett sådant och dels bild av de två motljusskydden monterade på XH A1. Med mina begränsade resurser för "snickerier" här på skrivbordet är jag inte helt nöjd med utseendet och finishen men skyddet fungerar som tänkt och passar i standard fästena på kameran.

Det är ca 250g tyngre än det betydligt mindre originalskyddet beroende på att jag ej lyckades slipa ned materialet tillräckligt mycket.

 

Det är att rekommendera att använda något plastmaterial som kan formas i t ex värme.

 

Men, som sagt, det fungerar som tänkt.

motljusskydd stor-standard mail.jpg

Motljusskydd förlängt april 2008.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Sen kommentar, men om man vill få ner vikten så kan man använda (jag tror det heter) displaypapp, dvs två pappersytor fyllda imellan med någon slags skumplast. De är lätta, lättbearbetade (en vass mattkniv och trälim) och stabila. Går att hitta i konstmaterialbutiker eller pappersaffärer. (Det bästa är emellertid om ni har tillgång till någon slags reklam/marknadsavdelning på något företag. De gör av med hur mycket som helst av detta material om sedan bara slängs. Bra eftersom det är relativt dyrt).

 

Displayerna är dock ej regntåliga, men det går lätt att fixa genom att limma på någon sorts fejkskinn (svart så klart :-) i plast.

 

Bokbindare använder ett slags plastmaterial som liknar skinn, som heter Rexin. Vet dock inte om det går att få tag på numera. Hur som helst, närmaste sy-butik och du har garanterat fejkskinn som du kan smacka på.

 

Exempel på ett litet motljusskydd som jag gjort till min HV-20. Jag ska göra en ny något större nu. Den är fäst på ett motljusskydd av mjuk gummi, helt enkelt dittryckt. Eftersom boxen är så lätt så hålls den enkelt på plats.

 

En annan fördel är att det är hur lätt som helst att göra en ny om den skulle skadas eller inte vara tillräckligt bra.

 

http://img227.imageshack.us/img227/346/img0591yj5.jpg

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Tack för intressant tips.

Finns en affär i Malmö som heter Panduro som nog har sådant.

Nackdelen med min lösning är just tyngden. Ett annat problem är att linsens vidvinkel är så pass stor att bredden ökar väldigt snabbt när avståndet framför linsen ökar.

Som sagt tack för tipset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...